Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bezwaar tegen boete bij niet gevaarlijk door rood licht rijden?

vandaag ben ik bekeurd voor het negeren van een rood verkeerslicht. Ik reed achter een hoge vrachtwagen aan die links afging, tijdens het afslaan zag ik het verkeerslicht pas omdat die vrachtwagen vrij hoog was en het verkeerslicht boven het voorsorteervak hing. Niet direct erboven maar een stukje verderop. Dit alles met een snelheid van max 30 km. per uur. Volgens mij kan ik met succes in beroep gaan, omdat ik niet bewust het rode licht negeerde, bovendien was er m.i. geen gevaar voor het overige verkeer. het betreft hier een ruime overzichtelijke kruising.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wens je succes, maar ik denk het zo niet werkt. Een "m.i." bestaat niet in de wet.
Je hebt te dicht achter de vrachtwagen gezeten (p.i) , net als iedereen overigens, maar ook dat telt niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het te rooskleurig in, je bent vrijwel kansloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gewoon pech. Als je mazzel hebt verhoogt de rechter de boete niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen vooraanduiding was nadering verkeerslichten en / of als je op die weg nog geen verkeerslichten op een kruising gepasseerd bent heb je een kleine kans van slagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest even nadenken over je opmerking Theo, maar je bedoelt de situatie waarin VS niet gezien zou hebben dát er een verkeerslicht was, of niet? Ik ben er vanuit gegaan dat hij het verkeerslicht had gezien, maar niet had gezien dat het op rood stond/sprong. Heb de vraag nog een keer gelezen, maar je zou inderdaad gelijk kunnen hebben. Maar ook heb je dan gelijk met je "kleine kans", want ik denk dat een beroep ook dan niet snel zal slagen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

De omstandigheden waarmee je door rood licht rijdt, zijn in principe niet van invloed. Het is verboden. Dat je een licht niet kunt zien, is geen reden: je had m.i. dan gewoon voldoende afstand moeten houden zodat je het licht wél kon zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zó is het, en niet anders! ;-)
Afstand houden dus, anders kun je het verkeerslicht niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom nou weer een min? Iemand die niet van boetes houdt ofzo? Van mij een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer een ongemotiveerde min...c+
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: wees blij met de boete voor door rood licht rijden, die is goedkoper dan de boete voor bumperkleven.
Ik geef je niet veel kans, de wet is zwart/wit (of rood/groen) in dit geval, dat jij het stoplicht niet kon zien door een hoge vrachtwagen geeft alleen maar aan dat je niet genoeg afstand hebt gehouden en of het veilig is of niet is niet aan jou om te beoordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je had dus ook op die vrachtwagen gezeten als die plots had moeten remmen in de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd naar de min, niet het gewenste antwoord ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
In beroep gaan kan altijd. Maar kans op succes is minimaal.
Als je niet wist dat er een verkeerslicht stond, geeft dat aan dat je te dicht op de vrachtwagen reed. Je hield te weinig afstand om de verkeerssituatie te overzien.
Je kan het proberen maar je kan ook denken: pech gehad, de overtreding is nou eenmaal een feit, en in het vervolg beter uitkijken.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Wat ik recent uitgelegd heb gekregen toen ik zelf in bezwaar was gegaan tegen een overtreding: Zolang je de overtreding niet ONTKENT moet je betalen! De omstandigheden doen er niet toe, je wordt geacht je onder alle omstandigheden aan de regels te houden... Niet leuk, maar zo is de wet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar is geen kans op, door rood mag niet, ongeacht de omstandigheden.
ze zullen zeggen dat je afstand tussen jou en de vrachtwagen te klein was, en dat doe je je zelf aan.
als je meer afstand had gehouden, had je het op tijd gezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: