wie moet de hd operatie van mijn hond betalen, ik of de fokker?
Ik heb bij een erkende fokker een bernersennen hond gekocht. Nu blijkt hij h.d. te hebben. Ik wil hem laten opereren en dit kost 6.600 euro. De fokker weigert te betalen omdat hij vindt dat hij mij voldoende van de risico's op de hoogte heeft gesteld en de hond volgens de regels van de rasvereniging gefokt heeft. Hij biedt aan de aankoopprijs aan mij terug te betalen. Maar dat wil ik niet, heeft het zin om hiervoor naar de rechter te gaan?
Toegevoegd na 1 week:
aanvulling: ouderhonden hadden hd a en hd c, er is nestinventarisatie geweest en de pups zijn met 8 weken onderzocht en gezond verklaard door een da.
fokker heeft mij verteld over hd risico's en de omgang met een pup, maar heeft daarover niets op papier gezet.
Ik begrijp dat die daardoor geen bewijs heeft en ook niet voor hoe ik zelf met de hond ben omgegaan. Ik heb begrepen dat de bewijslast daarvoor bij de fokker ligt. Dit blijkt ook uit het programma de rijdende rechter.Fokker biedt mij aan mijn geld terug te geven, maar dat wil ik niet, ik wil dat mijn hond wordt geopereerd. Ik hou van hem en wil hem niet kwijt. Ik vind dat de fokker de kosten daarvoor op zich dient te nemen!
Je koopt "iets" met een risico. Dat doe je zelf. Bovendien worden mensen de laatste tijd voldoende
gewaarschuwd tegen het kopen van rashonden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.