Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik vraag me vaker af of een huishoudelijk reglement moet voldoen aan bepaalde wettelijke eisen?

voorbeeldje: ik ga naar een evenement toe, eenmaal aangekomen wil ik mijn weg naar binnen vervolgen.
Houd een beveiliger me tegen en zegt dat ik eerst gefouilleerd moet worden. Nu weet ik dat een beveiliger nooit en te nimmer mag fouilleren (alleen algemene opsporingsambtenaren) en ik weiger dus.
De beveiliger weigerd me de toegang tot het evenement en beroept zich op het huishoudelijk regelement.
Mag dit nu zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
907

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Huisregels zijn net als algemene voorwaarden (dat zijn het in feite ook) gebonden aan de wet.

Dat betekent ook dat ze niet onredelijk bezwarend of vermoedelijk onredelijk bezwarend mogen zijn.

Fouilleren kan echter wel degelijk, je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar dan hoeft men je ook geen toegang te verschaffen.

Overigens mag een beveiliger wel degelijk fouilleren, mits er een basis van vrijwilligheid voor is. In deze situatie is het zo dat je er vrijwillig voor kiest om hieraan mee te werken, het alternatief, als je daaraan niet wilt meewerken, is dat je dan niet naar binnen mag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou een beveiliger nog voor functie hebben als die niet mag fouilleren? Dan houdt het in dat die wel bij deur mag staan en iedereen mag binnenlaten, met of zonder wapens want controleren of imand wapens heeft mag die niet. Dan zou een beveiliger dus het gevaar binnenlaten? Dat zou dus tegenstrijdig zijn, een beveiliger hoort gevaar juist tegen te houden, daar is het controleren op wapenbezit er eentje van, fouilleren noemen ze dat. Iemand die weigert kan gezien worden als mogelijk wapenbezitter en mag dus geweigerd worden, tenzij jij het goed keurt want je hebt immers geen angst want je hebt geen wapens? Wat houdt jou dan tegen?

Je mag als man wel een vrouwelijke beveiliger weigeren voor fouillering en vragen of een man dat mag doen, als vrouw idem dito, je mag dan een vrouwelijke beveiliger vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt;

"Nu weet ik dat een beveiliger nooit en te nimmer mag fouilleren"

Kan het je nog sterker vertellen, als je een overheidsgebouw binnen wilt wordt je gefouilleerd door een beveiligingsambtenaar.

Zodra je een privéterrein betreed heb je je eigen te houden aan de huisregels, als de huisregels voorschrijven dat jet eerst gefouilleerd dient te worden gebeurd dat en anders mag men jou de toegang weigeren.

Echter wordt je gefouilleerd op openbaar terrein mag dit enkel geschiedde door een bevoegd opsporingsambtenaar en dan nog alleen als er aanwijzingen zijn dat het noodzakelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding