Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je doen als je menselijke resten vindt ?

Bij een heel lijk of overduidelijk recente menselijke resten ligt het denk ik voor de hand. Maar wat moet je doen / wie moet je bellen als je 'oude' botten vind ?

(Mijn neefjes hebben bij de werkzaamheden aan de nieuwe Waalbrug een zeer oud, verkleurd bot gevonden dat naar alle waarschijnlijkheid een menselijk dijbeen moet zijn. Het zou zelfs wel eens Romeins kunnen zijn, zoals in die omgeving wel meer gevonden wordt).

Moet je daar de politie voor bellen ? De gemeente ? De lijkschouwer ? De archeologische dienst ? Of is er een of andere speciale instantie die hierover gaat ? Of mag je het gewon toevoegen aan je 'curiositeitenverameling'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Altijd de politie. Sommige kleisoorten kunnen "jonge" botten zodanig verkleuren dat ze oud lijken.
Zij geven dan wel aan wat zij of jij ermee moet/moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel zijn die botten eigendom van de eigenaar van de grond waarop ze gevonden worden.
Dat zal dan wel de gemeente of provincie zijn in dit geval.
Je kunt dus best naar de gemeente gaan.

Toevoegen aan je eigen rariteitenverzameling kan natuurlijk maar dan moet je er niet te veel ruchtbaarheid aan geven ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het wel over duidelijk oude botten, fossielen dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral niet aankomen!! Dat is voor NFI als bewijsmateriaal, ze kunnen onderzoeken. En bel vooral politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing