Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de groeisnelheid van alle wetboeken samen?

Wat ik bedoel is: de Tweede Kamer neemt continu nieuwe wetten aan, maar je hoort zelden dat ze een wet afschaffen. Het wordt hierdoor toch steeds onredelijker om van alle burgers te verlangen dat ze de wet kennen? Barsten de wetboeken figuurlijk gesproken niet een keer uit hun voegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
656

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb geen compleet antwoord, maar hopelijk helpt dit je op weg:

De Raad voor Economische Adviseurs heeft in 2005 een rapport uitgebracht (bron). In het rapport staat ook een onderzoek van twee economen, die letterlijk het aantal leesregels van een wet (WHW) hebben geteld tussen 1986 en 2004. In die periode is de wet van 2172 regels naar 5373 regels gegroeid. In de periode is het aantal regels nooit afgenomen.

Kortom, op basis van deze heel beperkte steekproef, kom ik uit op een groei van 4,8 procent.

Bedenk wel dat dit maar op een enkele wet is gebaseerd, en dat de overheid na 2004 meer zijn best is gaan doen om administratieve lasten te beperken.

Maar toch: meten is weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Mjn;

Het veel gehoorde citaat dat een burger 'de wet zou moten kennen' is een broodje aap. Men wordt geacht te handelen binnen de regels van de wet en dat is heel wat anders. Over die wetboeken; er wordt niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar er verdwijnen ook wel degelijk de nodige wetsartikelen uit de boeken. Maar dat is waarschijnlijk geen interessant nieuws.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waar dat er van alles verandert en dat er steeds meer regelgeving aangenomen wordt. Dat is niet alleen zo in Nederland maar ook omdat er op Europees en mondiaal niveau allerlei regelgeving bij is gekomen, die er vroeger nog niet was of veel beperkter. Maar er wordt ook regelmatig iets geschrapt. Vaak is het ook zo dat er niet een nieuw artikel of zelfs een nieuwe wet komt, maar dat gewoon een bestaande regel wordt aangepast. Soms zijn bepaalde wetsbepalingen dubbel, omdat het zowel in de nederlandse wet als in een verdrag hetzelfde is geregeld. Over het algemeen is dat niet een ontwikkeling van nu, maar iets wat al veel langer speelt. Sommige artikelen zijn er nog wel, maar die zijn gewoon een dode letter omdat ze nooit meer worden gebruikt. Hoe snel het groeit is moeilijk in te schatten. Naar mijn weten is daar ook nog nooit onderzoek naar gedaan, dat is volgens mij ook onbegonnen werk. Als burger hoef je dat ook niet allemaal te weten, een jurist weet niet eens al die regels, die weet wel waar hij het kan vinden. Je moet wel weten welke handelingen strafbaar zijn, maar dat is in de meeste gevallen gewoon common sense, en als je de wet niet had kunnen kennen dan is deze niet goed bekendgemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding