Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gelden er speciale verkeersregels voor een bruidsstoet?

Volgens mij moet je een rouwstoet ten alle tijde voorrang verlenen (of misschien ook niet?)

Ik ga trouwen en zou het leuk om vanaf huis in een bruidsstoet naar het gemeentehuis te rijden. Maar gelden hier nou ook speciale verkeersregels voor, mbt voorrang?

Dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Neen.

Voor een dergelijke optocht dient u een vergunning aan te vragen bij de wegbeheerder(s) en zelf voor de nodige gediplomeerde verkeersregelaars te zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gelden tegenwoordig geen speciale regels meer voor een rouwstoet, maar uit beleefdheid en respect houden de meeste mensen er wel rekening mee.
Voor een trouwstoet hebben nooit speciale regels gegolden, maar ook hier maak je wel kans op medewerking van andere weggebruikers.
Zorg wel dat je alle deelnemers van de stoet duidelijk herkenbaar laat zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: er gelden voor een rouwstoet wél speciale regels mits alle voertuigen voorzien zijn van twee zwarte vlaggen.
Deze regels gelden echter niet voor een trouwstoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor een bruidsstoet gelden geen afwijkende verkeersregels.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee een bruidsstoet heeft geen privileges.
In tegenstelling tot een rouwstoet.

Deze horen zich wel aan de geldende voorrangsregels te houden maar wanneer de eerste auto door is mag de rest volgen en mogen ze niet doorsneden worden.
Dit geldt overigens alleen voor rouw auto's welke gemarkeerd zijn me een drie hoekig zwart vlaggetje.

Vaak zie je andere volgers voorrang nemen door middel van de gevarenlichten aan zetten maar dit is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing