Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie overal "doe z.s.m. Je belastingsaangfite", is dit voor iedereen verplicht?

Ik studeer en verdien daarnaast zo'n €130 per maand. Krijg ik ook een boete als ik het niet doe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De regel is simpel: als belastingplichtige ben je verplicht om aangifte te doen zodra er zich belangrijke wijzigingen voordoen in je persoonlijke omstandigheden waarvan de belastingdienst niet kan weten dat deze zich hebben voorgedaan. Dat kan in je nadeel zijn maar ook in je voordeel.

De belastingdienst weet op voorhand al van vrijwel alle belastingplichtigen of en wanneer zij aangifte moeten doen. Dankzij de voortschrijdende ICT.

Maar, de belastingdienst verzuimd anderzijds ook om belastingplichtigen te wijzen op hun recht op teruggaven door middel van aangifte.

Je bent niet aangifteplichtig als je door de belastingdienst niet wordt uitgenodigd om aangifte te doen. Dat kan zijn omdat je te weinig inkomen hebt of als je inkomen meerdere jaren overeenkomt met de door de werkgever verstrekte gegevens en de inhoudingen gelijk zijn aan de aanslag (Nihil aanslag). Alle andere gevallen moeten aangifte doen voor 1 april. Zijn zij te laat zonder uitstel aan te vragen dan volgt meestal een boete.

Als student met een klein inkomen uit parttime werk heb je vrijwel altijd recht op teruggave van de ingehouden loonbelasting. Dit krijg je echter alleen terug als je aangifte doet met een T-Biljet of het aangifteprogramma van de belastingdienst.
Deze aangifte is niet gebonden aan de datum limiet van 1 april, je kunt deze aangifte ten allen tijden doen. Dus je krijgt geen boete als je later dan 1 april aangifte doet en om teruggave vraagt.
Je kunt zelfs teruggave vragen van voorgaande jaren als je toen al student was en bijwerkend bent geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent alleen verplicht aangifte te doen als je een oproep hebt gehad.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan ook na 1 april je aangifte nog inleveren. Het geld zal dan wel later gestort worden als je recht hebt op teruggave.

Toegevoegd na 39 minuten:
Over verplichting is overigens al eens een vraag gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/verplicht-belasting-aangifte.233250
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als bijverdiener die nog gebruik kan maken van het t-biljet niet. Er van uitgaande dat je een thuiswonende student bent, geen koophuis hebt of meer dan 18.000 aan spaargeld. ik heb het ook jaren niet gedaan en kreeg er nooit wat over te horen. Maar als ik jou was zou ik het toch doen. Vaak kun je als jongere/jongvolwassene door ingehouden loonheffing geld terug terug krijgen... dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Machiaveli

De reden is dat als je voor 1 april je aangifte doet, de belasting heel snel voor 1 juli van hetzelfde jaar laat weten of je geld terug krijgt.

Doe je na 1 april aangifte (redelijk snel daarna) : niets aan de hand, wie echt lang wacht krijgt een uitnodiging met een datum dat het uiterlijk ingediend moet zijn, maar nog geen boete.

Meer info zie bron.

www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/805/
wat-te-doen-bij-te-late-aangifte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing