Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je de overleden ex vriend van een persoon officieel welke wel een kind van hem heeft?

Een vriendin van mij heeft een kind waarvan de vader is overleden.
Zij waren al een tijd uit elkaar toen hij overleed en hadden toen ook beide een nieuwe relatie.
Zij zijn nooit getrouwd geweest en hebben ook nooit officieel samen gewoond.
Nu wordt die vriendin met regelmaat geconfronteerd bij instanties mbt hun kind met de benaming voor de overleden ex ´Uw overleden partner´.
Dit vindt zij op de een of ander manier niet helemaal kloppen.
Voor haar komt het over alsof zij nog samen met hem was en/of zij samen getrouwd-samenwonend waren op het moment van overlijden.

Toegevoegd na 4 minuten:
En mocht er geen officiele benaming zijn, wat is dan het meest gepast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het van belang is vanwege het kind (instantie heeft het over de biologische ouders van het kind) dan gaat het om de overleden vader van het kind.

Als er brief naar jouw vriendin gaat en waarbij men het over de overleden vader van het kind heeft naar de vriendin toe zou het dus moeten zijn: overleden ex-partner maar waarschijnlijk hebben die instanties die informatie niet of wordt dat te lastig in de administratie.

Het ligt er aan of je veel te maken hebt met die instanties of ik er een punt van zou maken maar jouw vriendin is natuurlijk niet de enige met dit probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat ze nooit samengewoond hebben/getrouwd zijn maakt het lastiger. Wat zijn dat dan voor instanties eigenlijk dat ze jouw vriendin moeten aanspreken met de naam van de vader van hun kind.

Eigenlijk zou het dan moeten zijn: 'overleden vader van kind x' omdat ze dus geen partners zijn geweest.

Lastig maar ik zou er niet teveel energie in stoppen tenzij je dus heel veel met die instanties te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij dat hij gewoon kan worden aangeduid als ex-partner, dat hij overleden is, is volgens mij irrelevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing