Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik online gekochte parfum thuis 1x ruiken en terug sturen al het niet bevalt? (wet koop op afstand)

Ik heb online een flesje parfum van ca 39 euro gekocht. Nu heb ik de verpakking voorzichtig geopend en 1x gespoten om te proberen (uitprobeerrecht). Ik vond niet dat het lekker rook en heb het teruggestuurd. Het plastic heb ik met één klein plakbandje netjes dichtgemaakt.
De verkoper gaat het nu weer naar mij sturen omdat ik het product niet kon retourneren ivm de regels. Mag dat??

Volgens mij valt dit namelijk onder de wet koop op afstand én heb ik het uitprobeerrecht. Er zat geen monstertje bij waar ik aan kon ruiken. Sta ik in mijn recht als ik weiger dat te betalen (+ de "gemaakte kosten" voor retournering en terugzending aan mij én administratiekosten)??
Zo ja, wat kan ik er tegen/aan doen??
Even terzijde: het gaat hier om wehkamp.......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Artikelen die je niet kunt retourneren zijn
volgens wehkamp zelf

producten die overeenkomstig jouw specificaties zijn aangepast;

artikelen die duidelijk persoonlijk van aard zijn of door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken.

vermoed dat ze deze regels toepassen

kan ik me ook wel een beetje voorstellen
Maar je hebt wel gelijk dat ze er een sample bij zouden moeten leveren

maar denk dat dit moeilijk wordt
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er staat dat de verpakking ongeschonden moet zijn als je het bestelde artikel terugstuurt. Dat is nu niet meer het geval en je hebt ook gespoten om te ruiken of je het lekker vond.
Om die reden wordt je retourzending geweigerd en draai je voor de kosten op. Daar kun je niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor dat de Wehkamp dat zou accepteren.
En ik bestel morgen hetzelfde parfum. Dan krijg ik dus een flesje toegestuurd, dat al geopend is geweest, en waar zelf al wat uit is. Dat kan toch niet?

Wehkamp gaat er vanuit, dat je de parfum die je koopt al kent, en dus weet wat de geur is.
En terecht.
Het is immers gekkenwerk om online een parfum te kopen waarvan je de geur absoluut niet kent.

Kortom: Nee, je staat niet in je recht als je weigert het product te betalen.
Uitprobeerrecht' is in dit geval absoluut niet van toepassing.

Voorbeeld ter vergelijking: Je koopt online een doos bonbons. Je wilt natuurlijk even weten of ze lekker zijn, dus je maakt de doos open, haalt er 1 uit en eet 'm op. Je vind het niet lekker, dus plak je de doos netjes dicht met een plakbandje, en stuurt 'm terug. Uitprobeerrecht? Nee, natuurlijk niet!
Precies dezelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een non-discussie. Parfum moet je niet online kopen tenzij je het al kent. Je had kunnen verwachten dat retourneren niet mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing