Wat zijn je rechten wanneer een prijs in de winkel afwijkt van de prijs die de kassa aangeeft?
Laptop stond in de winkel te koop voor €539. Bij het afrekenen gaf de kassa echter €599 aan. Ik heb aangegeven dat het bijbehorende prijskaartje €539 aangaf en dat de laptop naar mijn weten ook voor die prijs moest worden verkocht.
De medewerker gaf aan dat het een aanbieding van de voorgaande week was en zij de prijskaartjes nog niet aangepast hadden, het kassa systeem was automatisch aangepast. Bij het prijskaartje en het artikel stond trouwens nergens dat het om een aanbieding ging die tot een bepaalde datum/dag geldig was.
Wat zijn op dat moment je rechten qua prijs? Moet de winkel de laptop voor de prijs verkopen waarvoor het artikel wordt aangeboden of heeft de consument in deze zaak gewoon pech?
Als er een prijskaartje van €299 bij stond, had ik zelf ook wel kunnen opmaken dat het niet klopte, dat zou een onrealistische prijs zijn voor zo'n laptop. €539 is mijn inziens echter wel realistisch voor dit artikel.
Wellicht wel over regelementen in winkels, dus volgens mij klopt dit antwoord.
Als een winkel zo'n bordje bij de kassa zet dan zijn dat de spelregels van de winkel. Als consument heb je de keuze om daar wel of niet te kopen.
Voorbeeldje, nou ja voorbeeldJE.
Mijn vrouw en ik gingen voor trouwringen kijken. Hele mooie gevonden. Toen we bij de juwelier binnen waren, ringen goed bekeken en besloten te nemen. Alles werd klaar gemaakt, zoals de bon, kleine attentie. Toen we wouden afrekenen, vertelde de verkoopster dat de prijs niet klopte en dat er nog zo'n €1000,- overheen kwam voor mijn ring. Normaal zijn trouwringen per set geprijsd. Hier waren ze dat vergeten, en alleen de damesring was geprijsd. Wij hebben tijdens het gesprek tot 3x gevraagd of dit de prijs was en of er nog andere kosten bovenop kwamen. Tot 3x toe zeiden ze:" nee dit is de prijs". Wij boos. Toen hebben ze de regiomanager gebeld en die zei, dat dit de fout van de winkel was en dat wij de set voor de afgesproken prijs konden krijgen.
Dit scheelde ons €1000,-
Dit was overigens bij een Siebel juwelier.
Jij staat ik mijn ogen in je recht. Suc6 ermee.
- http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Informatie_voor_de_aankoop/Veelgestelde_vragen/Op_de_prijssticker_staat_een_andere_prijs_dan_de_kassa_aangeeft_wat_nu
Jammer dat dit dan niet is aangepast in de computer van de kassa. Is niet jouw probleem. Ik heb ooit een mooi verhaal gehoord: in een kledingwinkel stond een maatpak aangeprijsd met een mooi bordje erbij: pak te koop: "voor een appel en een ei (oftewel: goedkoop) . Komt er een man de winkel in en zegt: "Ik wil graag dat pak van u kopen" en overhandigt de verkoper een appel en een ei. Dit is een enorme rel geworden, zelfs tot een rechtzaak aan toe, maar de man kreeg het pak als hij een appel en een ei aan de verkoper zou overhandigen. Alsdus geschiedde. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.