Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn je rechten wanneer een prijs in de winkel afwijkt van de prijs die de kassa aangeeft?

Laptop stond in de winkel te koop voor €539. Bij het afrekenen gaf de kassa echter €599 aan. Ik heb aangegeven dat het bijbehorende prijskaartje €539 aangaf en dat de laptop naar mijn weten ook voor die prijs moest worden verkocht.

De medewerker gaf aan dat het een aanbieding van de voorgaande week was en zij de prijskaartjes nog niet aangepast hadden, het kassa systeem was automatisch aangepast. Bij het prijskaartje en het artikel stond trouwens nergens dat het om een aanbieding ging die tot een bepaalde datum/dag geldig was.

Wat zijn op dat moment je rechten qua prijs? Moet de winkel de laptop voor de prijs verkopen waarvoor het artikel wordt aangeboden of heeft de consument in deze zaak gewoon pech?

Als er een prijskaartje van €299 bij stond, had ik zelf ook wel kunnen opmaken dat het niet klopte, dat zou een onrealistische prijs zijn voor zo'n laptop. €539 is mijn inziens echter wel realistisch voor dit artikel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Heb je gelijk en moet de verkoper het product voor de lagere prijs leveren? Het antwoord is: ja!

Voor een koopovereenkomst geldt de regel dat 'de wil en de verklaring van koper en verkoper met elkaar overeen moeten stemmen' (art. 3:33 BW). Dat is hier niet het geval: bij de verkoper ontbreekt de wil om het aangeboden artikel tegen de aangegeven prijs te leveren.

Maar ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk als er sprake is van een "gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper" (art 3:35 BW).

Als de aanbieding ver onder de normale verkoopprijs had gelegen, had de koper (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Maar omdat 539 euro een "reële prijs" is, mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was.

Volgens de jurisprudentie heb je dus recht op het artikel tegen de aangeboden prijs. Helaas is er in de praktijk vaak een groot verschil tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen". Eigenlijk zou je een rechtszaak moeten aanspannen tegen de verkoper om je gelijk te krijgen. Je zult dan met harde bewijzen moeten komen: stond, op de dag dat jij in de winkel kwam, inderdaad op het prijskaartje een bedrag van 539 euro? De winkel zal het vast ontkennen!

In jouw situatie zou ik een e-mail naar de winkel sturen waarin je wijst op je rechten, op basis van de eerdergenoemde wetsartikelen en jurisprudentie. Ook zou ik aangeven dat als de winkel niet bereid is te leveren, je de kwestie gaat voorleggen aan de Geschillencommissie (als de winkel daarbij is aangesloten) en/of aan consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond, Radar, Kassa e.d. Wellicht gaan ze overstag wanneer er negatieve publiciteit dreigt te ontstaan. Het is immers hun fout...

Succes!
Pieter2011
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In principe heb je recht op aanschaf tegen de prijs waarvoor het artikel aangeboden wordt. Uitgezonderd wanneer het om een klaarblijkelijke fout gaat (lees: een absurd lage prijs).
Dit zijn de richtlijnen die een rechter zou hanteren.
In jouw geval dus, heb je recht op de laptop voor €539
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen het PRIVAATRECHT bestaat het VERBINTENISSENRECHT. Hieronder vallen de zaken, die u beschrijft. De verkopende partij is verplicht om een dienst/product te leveren tegen de prijs waarvoor deze wordt aangeboden. Hierop is een uitzondering. Wanneer de koper kan vermoeden, dat de verkoopprijs foutief is, kan de verkoper de verkoop (verbintenis) niet laten doorgaan.

Uw Laptop is ons voorbeeld. Deze staat in de winkel te koop voor € 539. Dit is dus een reele prijs, een prijs die u als potentiele koper aanspreekt. Bij het afrekenen geeft de kassa echter €599 aan. U geeft volledig terecht aan dat het prijsadvies voor de laptop € 539 is. En Uw conclusie is ook juist dat de laptop voor deze prijs dient te worden verkocht.

Komt U bij de kassa met een laptop waarvan het prijs advies € 53,90 is, dan had U vooraf kunnen concluderen, dat dit geen reele prijs is. Dan heeft de verkopende partij de mogelijkheid (volgens het PRIVAATRECHT) om de koop niet te laten doorgaan en de prijs te corrigeren. Hetzelfde is ook van toepassing wanneer U bij de kassa komt met Uw laptop ad € 539 en de kassa geeft slechts € 53,90 aan. Wederom hoeft de verkopende partij de verkoop niet te laten doorgaan en mag een correctie uitvoeren.

Mocht de verkopende partij de hoge prijs (€ 599) aanhouden dan kunt U de politie inschakelen. Want er is sprake van een FRAUDE vorm namelijk van OPLICHTING, een STRAFBAAR FEIT.

Wikipedia informatie over OPLICHTING. Dit een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 WvS). Het is een MISDRIJF en een kunst tegelijk. Het is een groot risico voor een hoop mensen, maar de vindingrijkheid waarmee oplichters vaak te werk gaan wekt bij sommigen ook bewondering. Oplichting is een strafbaar feit, terwijl het civiele recht mogelijkheden kent om rechtshandelingen die door middel van dwaling, misbruik van omstandigheden of bedrog tot stand gekomen zijn te vernietigen. In de praktijk is de vogel meestal al gevlogen als het zo ver komt, met medeneming van de buit. Soms loopt een oplichter tegen de lamp, maar in de meeste gevallen is zijn buit al verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gewoon recht op het artikel voor de prijs waarvoor je het hebt gezien, ik werk bij albert heijn en daar is ook wel eens dat een bordje verkeerd is afgedrukt, dan word het gewoon voor die prijs meegegeven.

let wel op als het een bordje is van een oude korting, op al onze bordjes staat onderaan: deze korting is geldig van ... tot ... dan kun je natuurlijk niet zoveel beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de prijssticker staat een andere prijs dan de kassa aangeeft, wat nu?

Welke prijs is juist?

U mag ervan uitgaan dat de prijs op de prijssticker de juiste prijs is. Behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet juist is. Dit is bijvoorbeeld zo als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is. Dan hebt u eigenlijk reden om te twijfelen of die prijs wel juist is. Het kan zijn dat er een komma verkeerd staat. Of dat er een typefout in de prijs staat.

Twijfelt u of de prijs klopt? Vraag het dan aan de verkoper. Had u geen reden om te twijfelen aan de prijs op de prijssticker, en wilt u het product kopen? Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten.

Wat kunt u doen als de verkoper niet meewerkt?

Vaak wil de verkoper het product niet aan u verkopen omdat de prijs op de prijssticker eigenlijk te laag is. Dan kunt u ervoor kiezen om het product niet te kopen. U kunt dan later alsnog proberen om het product voor de lage prijs te mogen kopen. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven aan de verkoper. Wilt u het product toch kopen? Dan moet u de hogere prijs betalen. Als u betaalt, hebt u een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. U kunt dan later niet meer klagen over de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing