Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het tegenwoordig geregeld met het uitzitten van een gevangenisstraf (zie toelichting)?

Een voorbeeldje: http://www.nu.nl/binnenland/2126529/vier-jaar-cel-vuistverkrachter.html in dit artikel staat te lezen dat de vuistverkrachter vier jaar cel krijgt, nu een rekensommetje, gebaseerd op twee aannames, namelijk: 1) hij zit al vast sinds 2006 toen het feit gebeurde en 2) hij heeft zich goed gedragen.

2006+32 maanden (want dat is tweederde van 48 maanden) = ergens in 2009 (ervan uitgaande dat hij sinds begin tot midden 2006 vastzit.

Stel dat in het genoemde voorbeeld de veroordeelde wegens goed gedrag in mei 2009 had kunnen vrijkomen, maar hij komt nu pas vrij na deze uitspraak, is er dan sprake van een (schade)vergoeding? Misschien vergezocht, maar ik heb gekkere dingen gehoord.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
738

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb het arrest even gelezen. Hij zal in principe (als hij op 8 dec 2006 in hechtenis is genomen en niet is vrij geweest, want op die datum is het voorval geweest volgens je bron) pas in december 2010 vrijkomen. Met de oude vervroegde invrijheidsstelling, waar hij nog onder valt, zou hij dus in augustus 2009 vrij moeten komen. De regel van vervroegde invrijheidsstelling is in 2008 strenger gemaakt, men kan alleen nog maar onder bepaalde voorwaarden hiervoor in aanmerking komen, maar door de overgangsregel gaat deze nog niet voor hem op.

Maar goed, dat is nog niet het antwoord van je vraag. Ik vind het wel een interessante vraag overigens, maar niet zo makkelijk om te beantwoorden, want ben in strafrecht maar beperkt thuis. Maar ik wil wel een poging wagen. Het is inderdaad zo dat je een schadevergoeding kunt krijgen als je onterecht veroordeeld en gedetineerd bent geweest, maar hier staat niets in over een te lange gevangenisstraf. Heb hier ook geen bronnen over kunnen vinden, dus ik denk niet dat je in dat geval een strafrechtelijke schadevergoeding kunt eisen. Wat wel altijd kan is een civielrechtelijke schadevergoeding eisen van de overheid. Overigens is maar zeer de vraag of deze daadwerkelijk wordt toegewezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee schadevergoeding krijg je alleen als je HELEMAAL onschuldig bent en anders jammer maar helaas... Mijn kameraad zat 1 jaar in voorarrest totaal onschuldig, maar hij was op een plek waar hij van weg had moeten lopen, geen schadevergoeding, helaas pindakaas...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding