Is wonen op een schijnadres in Nederland strafbaar als je in werkelijkheid in het Buitenland woont?
Ik ken iemand die al jaren geleden naar het buitenland is geëmigreerd maar voor de GBA in plaats van een emigratie, is verhuisd naar een adres in Nederland, om te kunnen blijven profiteren van Nederlandse faciliteiten. Denk aan en Nederlands sofinummer, verzekeringen, rijbewijs, AOW-opbouw etc. Dit alles echter met medeweten en goedvinden van de persoon die in werkelijkheid op dat adres in Nederland woont. De gemeente weet er geen raad mee omdat (naar hun zeggen) alleen de werkelijke bewoner een “verzoek tot adresonderzoek” kan doen, en die doet dat uiteraard niet. Wie van beide partijen is er strafbaar? Hoe een eind aan deze situatie te maken?
Toegevoegd na 52 minuten:
O ja, waar het natuurlijk ook om gaat is dat de betrokkene in het land waar hij woont geen verblijfsvergunning heeft. Kan daar dus ook geen verzekeringen etc. krijgen, of een rijbewijs omruilen. Een autoverzekering komt bijvoorbeeld te vervallen als je naar het buitenland verhuist.
Volgens mij moeten we eerst onze eigen profiteurs maar eens aanpakken. Het is lastig aan te pakken: de 'buitenlander' claimt dat hij hier (een deel van zijn tijd) woont. De eerste bewoner van dat adres spreekt dat niet tegen. Wettelijk weinig tegen te doen dus.
Misschien moeten gemeenten maar wat extra belastingen voor adressen waar meerdere mensen ingeschreven staan bedenken :) En moeten nederlanders die in belgie/duitsland/spanje ingeschreven staan maar gewoon verplicht hun nederlandse paspoort inleveren (dat verwachten wij tenslotte ook van mensen die hier komen immigreren)
Alleen maar hier ingeschreven staan om allerlei administratieve redenen is in eerste instantie slechts een overtreding.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.