Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand bij mij in de straat schiet met een luchtbuks op kraaien,ik heb hem hierop aangesproken maar hij blijft het doen,wat kan ik hier tegen doen?

Ik was met stomheid geslagen toen ik het zag,de man schiet bewust op de kraaien omdat de kraaien zijn auto onder poepen!!!
Ik weet dit omdat ik hem hierop heb aangesproken en dat ik het geen manier van doen vond.
Het heeft echter niets geholpen want vanochtend toen ik vroeg weg ging zag ik hem weer.
Wat kan ik hier nou aan doen? Dit valt toch onder dierenmishandeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Je zou het nummer 144 (dierenpolitie) kunnen bellen en deze melding doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Speciaal opgeleide politieagenten beoordelen en registreren een melding die binnenkomt via 144. Deze agenten zorgen ervoor dat de melding goed wordt afgehandeld. Het kan betekenen dat de politie in actie komt, of dat de Dierenbescherming wordt ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt de dierenpolitie vragen of er iets tegen gedaan kan worden
anneliez
13 jaar geleden
Los van of het dierenmishandeling is.

Met een luchtbuks mag je alleen schieten onder bepaalde omstandigheden. Waaronder ik al drie zie die de wet overtreden.

- Het schieten moet op een privé terrein plaatsvinden met toestemming van de eigenaar.
- Het moet op een veilige manier zijn op een doelwit met iets wat de kogels opvangt.
- Er mag nooit op levende voorwerpen geschoten worden.

Daarnaast is met de nieuwe wapenwet ( en verbod op nepwapens ) het beleid ontzettend streng. Er moet een vergunning aanwezig zijn voor het desbetreffende luchtbuks wapen en het wapen moet geregistreerd zijn.

Als je de politie belt met je verhaal zullen zij een bezoek brengen. Door de incidenten die de afgelopen jaren zijn gebeurd neemt de politie deze meldingen namelijk ontzettend serieus.
Het helpt ook om te zeggen dat je een onveilig gevoel hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buiten de bovenstaande antwoorden, kun je ook de ''normale'' politie bellen wegens verboden wapen bezit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit mag ook 112 gebeld worden.

Uw straatgenoot pleegt een misdrijf en dood een beschermd dier, politie dient voor en dergelijk geval direkt ter plaatsen te komen om de dader op heterdaad te betrappen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Van de site van onze eigen overheid:
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. Dit gratis Europees noodnummer belt u in alle EU-lidstaten. De 1-1-2-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp, zoals brandweer, politie of ambulance.

Belangrijk is dit stukje:

Vraagsteller is getuige van een misdrijf, 112 bellen is dus noodzaak.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ben nog even verder gaan zoeken vanwege de minnen en de reacties en moet constateren dat ik niet volledig ben geweest, naast dat de schutter zich niet houdt aan de Flora- en faunawetgeving maakt hij zich ook schuldig aan overtreding van het jachtbesluit en jachtregeling.

Deze dieren worden in geen enkele wet of regelgeving genoemd als zijnde bejaagbaar, man maakt zich dus schuldig aan stroperij van beschermde diersoorten.

Hoop dat het nu duidelijk genoeg is dat hier niet gaat om dierenmishandeling maar van een veel ernstiger feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Advies die man om te gaan schieten bij een bij een prijzen-schiet partij b.v. op de kermis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag NIET, ze zijn beschermd.
Dus je kunt een aantal dingen doen.
Indien je hem onopgemerkt kunt fotograferen, dit dan zeker doen i.v.m. bewijslast.
Verder raad ik je aan om 112 te bellen en dit door geven.
Ik heb 3 site's toegevoegd waar je nog meer informatie kunt vinden.
Hopelijk lukt het je om deze man te laten ophouden.
Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
114 bellen is nog beter! Al verwijzen sommige site's naar 112

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie dat de bronnen niet kunnen worden geopend, dus bij deze nog even apart vermeld: http://www.114-redeendier.nl http://www.zinloosgewelddieren.nl/zinloos/ http://www.dierenbescherming.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte doen lijkt mij de beste optie. Vertel wat je hebt gezien en dat je de man hebt aangesproken. Alleen denk ik niet dat er wat aan gedaan zal worden wanneer je geen direct bewijs hebt. Weet niet of hij ook daadwerkelijk Vogels uit de lucht geschoten heeft? Maar misschien zou je daar foto's van kunnen maken. Of een foto van de man terwijl hij met zijn luchtbuks op de vogels schiet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk trouwens dat het om kauwen of roeken gaat in plaats van kraaien. Maar dat maakt in dit geval niks uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing