Waarom werkt dit verkeerssysteem in Nederland, terwijl het gevaarlijk is? (zie uitleg)
Het is niet heel makkelijk uit te leggen maar ik ga het proberen.
Er zijn (best veel) kruispunten waar het verkeer van een bepaalde kant groen licht krijgt. Terwijl het voetgangers pad ook groen licht krijgt en die twee mekaar kruisen.
Hierdoor worden voetgangers vaker bijna aangereden. En gaan automobilisten boos toeteren omdat ze denken dat je door rood loopt.
Een voorbeeld.
- Ik sta op een kruispunt. en sta bij een voetgangers stoplicht. Deze gaat op groen. ik loop door.
- Ondertussen gaat er aan de overkant ook een stoplicht op groen voor verkeer wat rechtdoor gaat. (dit is goed)
- Én voor verkeer wat naar links wil, en dus mijn voetpad kruist, ook op groen! Nu begrijp ik dat de auto moet stoppen voor het zebrapad maar in veel gevallen loopt deze situatie niet goed en denkt de bestuurder dat je door rood loopt. Of zien ze je (bijna) niet op tijd..
Deze situaties kom ik overal in het land tegen, en vaak erger ik mij hieraan. Waarom is hier geen oplossing voor?
Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees net ook een andere post die deze bekrachtigd.
Ik quote:
"Verkeerslichten gaan voor andere verkeerstekens zoals de verkeersborden en zebra paden. Deze staan er voor wanneer de verkeerslichten uit staan."
Hierdoor denk de bestuurder dus helemaal "je hebt nu geen voorrang op het zebrapad!"
Dar hebben stoplichten maar 2 standen, alles voor verticaal en alles voor horizontaal (als je naar kruispunt kijkt als + )
Helaas zijn er bepaalde bevolkingsgroepen weinig voor rede vatbaar.
Ik dacht hieruit te lezen dat, als het verkeerslicht vrij geeft voor afslaand verkeer, dat dan de voetganger die gewoon zijn weg vervolgd niets meer te vertellen heeft. En zo heb ik het bij mijn rijexamen ook echt niet geleerd. Dat is echter al 52 jaar geleden en zaken kunnen wijzigen.
Daarna val je weer terug op de tekens en andere verkeersregels: rechtdoor gaat voor. Punt uit. En jij als automobilist hebt extra veel verantwoordelijkheid om de regels te kennen tov de voetganger, want als je een auto en een mens tegen elkaar aan gooit blijft meestal de auto het heelst :P
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.