Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Goedendag ik ben een beginnende bestuurder en ben mn rijbewijs kwijt geraakt door met drank op achter het stuur te gaan zitten en had een promillage?

Goedendag ik ben een beginnende bestuurder en ben mn rijbewijs kwijt geraakt door met drank op achter het stuur te gaan zitten en had een promillage van 773ug. het is mijn eerst keer! wat zijn de vervolgens??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Wat als je teveel hebt gedronken en toch gaat rijden?

Dan ben je natuurlijk niet slim bezig. Want je zet je eigen veiligheid n die van anderen op het spel. Bovendien riskeer je een stevige boete. Blaas je meer dan 0,2 promille dan mag je niet verder rijden. Als je bent betrokken bij een ongeluk, dan wordt het nog veel vervelender. Denk daarbij aan het kwijtraken van je rijbewijs. En zelfs aan forse cel- of werkstraffen. Word je gepakt met meer dan 0,8 promille alcohol in je bloed, dan volgt een verplichte EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol). Die kost je niet alleen drie vrije dagen, maar ook nog eens het cursusgeld van minimaal 750 euro.

Kortom: met alcohol op gaan rijden is een enorme gok. Het is spelen met je leven. En ook nog eens spelen met je duurbetaalde rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal een ontzegging van je rijbevoegdheid gaan krijgen van een aantal maanden, een proeftijd en een hoge geldboete.
Daarnaast zal je op eigen kosten de educatieve maatregel alcohol moeten gaan volgen.
Tot slot zal dit uiteraard ook minimaal een punt kosten voor je rijbewijs.
Klik op de link en zie wat er op de site van het cbr staat beschreven over gevolgen van het rijden onder invloed.
Tweede link verwijst naar het Om welke aangeeft dat je minimaal 700 euro zou kunnen verwachten aan boete en een ontzegging van je rijbevoegdheid van minimaal 4 maanden. Deze richtlijn geldt alleen als er sprake is van "enkel het rijden onder invloed" in het geval van een ongeval of roekeloos/gevaarlijk rijgedrag zullen de bedragen uiteraard anders (hoger) liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je beginnende bestuurder bent maakt niets uit volgens mij. (ik weet alleen niet hoe het zit met een puntensysteem) De officier van justitie kijkt eerst of dit vaker voorgekomen is en naar de hoogte van je promillage. Dan kijkt hij of je vaker met justitie in aanraking bent gekomen. Aan de hand daarvan maakt hij een besluit of je hem terug krijgt, (met een door hem bepaalde boete) of dat je een medische keuring moet ondergaan. D.W.Z. dat je naar het ziekenhuis moet om bloed te laten prikken of in een potje moet plassen. (dit laatste is meestal als je vaker met alcohol op achter het stuur bent aangehouden)

Als ik er vanuit mag gaan dat je nooit eerder met justitie in aanraking bent gekomen, dan denk ik dat je je rijbewijs binnen 2 weken op kan halen met een boete van ongeveer 400 euro. Maar nogmaals, de officier beslist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zoveel gedronken dat in deze de officier van justitie geen sanctie oplegt maar dat je voor de rechtbank moet verschijnen, de hoogt van het promillage doet mij vermoedde dat de OVJ het rijbewijs onder zich houdt tot dat jij ter zitting moet verschijnen.

De hoogte van de boete is mij niet bekend en die is niet laag, in 2006 was dat al €700.00 en er staat een ontzegging van het rijbewijs op van 7 maanden onvoorwaardelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal geen EMA meer krijgen, maar waarschijnlijk een alcoholslot!
Ik ga er even vanuit dat je 18 jaar of ouder bent, en in een auto reed...

Het maximale alcoholgehalte voor je adem voor beginnend bestuurders is 88 UGL (0,2 promille). Met 770 UGL (bijna 1,8 promille) ga je daar enorm overheen. Je krijgt nu twee aparte trajecten. Een strafrechtelijke van het Openbaar Ministerie en een bestuursrechtelijke vanuit het CBR.

Als je op verkeersgebied geen verleden hebt zal je voor de rechter een strafeis krijgen van € 1100,- en 7 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen. Dat betekend dat je op geen enkel rijbewijsplichtig voertuig meer mag rijden gedurende de 7 maanden.
Het OM gaat nog binnen 10 dagen bepalen of jij je rijbewijs terug krijgt tot de zitting. Gezien je promillage verwacht ik persoonlijk dat je hem niet terug krijgt.

Dan is er nog het bestuursrechtelijke traject. Het CBR is bevoegd jou een aantal maatregelen op te leggen. Je mag (kiezen) dit niet doen maar het gevolg zal zijn dat je rijbewijs ongeldig wordt verklaard!
Mijn voorgangers verwijzen naar de EMA cursus maar dit is niet juist. De EMA cursus wordt voor beginnend bestuurders slechts gegeven voor een gemeten promillage tot 1 promille. Daar ga jij veel te ver overheen.

Sinds kort is er het alcoholslot. Daar voldoe jij nog wel aan. Dat betekend dat er een blaasapparaat in jou auto ingebouwd gaat worden en dat jij voor aanvang van de rit, en tijdens de rit een aantal maal moet blazen. Is je promillage te hoog, dan start de auto niet. Je rijbewijs krijgt de code 103. Met dit rijbewijs mag je dan ook alleen nog maar rijden in auto's waarin een alcoholslot is ingebouwd.
De kosten van deze maatregel is minimaal 1000 euro, exclusief de huur van het alcoholslot, de inbouw en een nieuw rijbewijs.

Daarnaast is het aannemelijk dat het CBR nog een onderzoek naar alcoholmisbruik instelt. Dit onderzoek zal een bloedproef en een beoordeling door een arts behelzen. Op grond van je bloedwaarden en de beoordeling kan het zijn dat je ongeschikt wordt verklaard voor het besturen van motorvoertuigen.
Als jij een vaste drinker bent, dan is dit tot maanden later in je bloed terug te vinden.
Ook aan deze maatregelen zijn kosten verbonden. Op dit moment is dat € 966,-.

Je zal voorlopig flink over de brug moeten komen als je je rijbewijs wil blijven houden.

Toegevoegd na 32 seconden:
Even de bronnen:
http://www.cbr.nl/10872.pp
http://www.cbr.nl/asp.pp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing