Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het recht bij particuliere aankoop ?

Ik had een goeie laptop, deze verkocht met 1 week garantie. Na 8 dagen was hij kapot en heb ik hem kunnen maken en is per ongelijk een stekker van de koeler vergeten, deze ook gemaakt. Nu na bijna 3 maanden willen ze het geld terug, omdat het beeld is uitgevallen. Wat is redelijk ? Wat kan ik het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1 week garantie is 1 week garantie. Na 3 maand is dat niet meer geldig. Als je hem kan maken, kun je voorstellen hem voor een lage prijs te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, ik kan me voorstellen dat het geen leuke situatie is, maar de mensen die jouw laptop hebben gekocht vragen nu wel heel veel. Ze hebben willens en wetens een tweedehands laptop gekocht, dus dan moeten ze niet na drie maanden gaan zeuren als er iets is. Als ze meer zekerheid hadden gewild, hadden ze maar een nieuwe moeten kopen. Zo simpel is dat. Ik vind het vrij aanmatigend dat ze je nu nog gaan lastigvallen. Alsof jij dit had kunnen voorzien... Natuurlijk niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij geen handelaar bent heeft de koper geen poot om op te staan.

Het consumentenrecht geld alleen voor aankoop in winkels en bij handelaren.

Dat jij ze een week garantie hebt gegeven is heel mooi en leuk maar de koper heeft in deze ook zo iets als een onderzoeksplicht, voldoet de koper niet aan de plicht tot onderzoek dan is hij zelf verantwoordelijk voor de gebreken die later opduiken.

Laat de koper maar een klacht neerleggen tegen jou, kan je terug slaan wegens smaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consumentenkoop
De wet biedt de consument meer zekerheden. Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Het gaat daarbij om de koop van een roerende zaak. Het kan daarbij gaan om de koop van levensmiddelen, maar ook om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of een auto. Kortom, alle goederen die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden.

De richtlijn en de wet gelden niet :Als een consument een product koopt van een particulier. Je hebt dus al een zeer redelijke service geboden. Dus geen pijn in je buik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er van af.
Ik neem aan dat u geen handelaar bent, en dat er niets op papier staat.
Ik heb zelf in het verleden zo'n soort zaak gehad.
De man gooide het voor de Rechter.
De Rechter maakte daarbij een vergelijk of de prijs in verhouding stond met wat het moest doen.
Ik moet eerlijk zeggen, als ik lees van u hoe vaak de laptop kapot is geweest, en nu waarschijnlijk na bijna 3 maand weer.
Als u hem heeft verkocht voor eventuele onderdelen of opknapper geef ik u een goede kans bij de Rechter, maar als een goed werkende laptop mag men toch meer van verwachten.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel de koper er voor betaalt heeft.
Mijn advies is, probeer het in de minne op te lossen, eventueel met een andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een koop overeenkomst gesloten met 1 week garantie.
Dat is het.
Jouw laptop was goed toen je hem verkocht.
De kopers wekken de indruk dat ze er onoordeelkundig mee omgaan, als hij zo vaak stuk gaat.

Wees zakelijk, het is nu hun laptop, en de ene week garantie is voorbij. Een laptop is een kwetsbaar ding. Maar daarom moet de eigenaar er ook omgaan.
Verwijs ze naar een professionele laptop reparateur

Of, als je zelf zin hebt om te kijken of hij nog te repareren is, doe dan een voorstel met onderzoekskosten, ongeacht of je hem kunt repareren.
Daarna geef je eerlijk advies.

Maar mijn advies is. 1 week is 1 week. Je hoeft er niets meer mee te maken te hebben, als je dat niet wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing