Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als je niet komt opdagen bij een dagvaarding>?

er is een brief binnen gekomen van de deurwaarder dat ik naar de 'rechtbank' moet omdat ik een 3 maanden achterstand heb van de CZ. Ik zie er geen nut in om te gaan omdat ik geen zin heb om een reden te geven als er toch sowieso superveel kosten bij komen (is al bij een vriendin van mij gebeurt) dus ik krijg het toch of ik nou ga of niet. Maar wat gebeurt er nou als ik niet opdaag?

Toegevoegd na 10 minuten:
en wat is een verstek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Dan word je bij verstek veroordeelt. Dat zal bijna altijd in je nadeel zijn terwijl je je nog kunt verdedigen als je wel gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt dan gelijk veroordeeld om alles te betalen plus alle kosten die er zijn genoteerd door de deurwaarder. Ik raad je aan om toch te gaan naar de rechtbank. Je kunt jezelf verdedigen en je kunt hierdoor veel extra kosten kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het eens bent met de vordering dan kan je het beste die gaan betalen bij het Gerechtsdeurwaarders- of Incassokantoor. Wanneer het bedrag daar namelijk uiterlijk 2 werkdagen vóór de zittingsdatum is binnengekomen dan wordt de dagvaarding ingetrokken. Als er geen geldsom vermeld is kan je telefonisch contact opnemen om te vragen om welk bedrag het gaat.
Als de zitting wél doorgaat moet jij de proceskosten betalen, ongeacht of je er wel of niet bij bent. Als je niet komt opdagen gaat het gewoon door. De rechter spreekt een vonnis uit waarin wordt beoordeeld of de vordering terecht is. Een vonnis in een zaak waarin je niet hebt gereageerd heet een verstekvonnis; de vordering wordt in de meeste gevallen aan de eisende partij toegewezen.
Amadea
13 jaar geleden
Als u word gedaagd voor de rechtbank moet u in principe verschijnen.
Verschijnt u niet ter rechtszitting, en het is geen zware zaak, kan de Rechter u bij verstek veroordelen.
Dus bij verstek is bij afwezigheid.
Bij zware gevallen kan men een boete geven of kan de verdachte opgehaald worden door de parketpolitie.

In uw geval zou ik toch gaan want anders word de eis van de deurwaarder volledig ingewilligd.
U kunt bijv. vragen om een spreiding van de betaling, en u kunt de Rechter uw onmogelijke situatie uitleggen.
Dat zal altijd in de kosten schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilniet gaan, dan kan je een bezwaar brief sturen, of faxen, min 24 uur voor de zittin,met jou uitleg en om een regeling te vragen.Kosten van dagwaarding zijn € 450,00 dat moet je betalen. Jammer van het bedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing