Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uit goede vertrouwen toegestuurd, ben ik nog verplicht om te betalen? Zie uitleg.

Ik ben van plan om een iphone te kopen. Ik zag een leuk exemplaar op markplaats staan. Ik mail hem en hij vraagt om mijn adres. Alles lijkt nog prima te gaan. Ondertussen had ik een goedkopere iphone gevonden, dat leek mij geen probleem aangezien ik nog niks betaald had en alleen maar mijn adres gegeven had.

Echter zei hij dit nadat hij zijn bankgegevens had gestuurd in het zelfde mailtje: Uit goede vertrouwen zal ik het toestel morgen vroeg op de post doen en zodra ik thuis kom zal ik het track en trace nummer mailen zou u mij ook een printscreen mailen van het overgeboekte bedrag .

Ik mailde gelijk terug dat ik GEEN interesse in zijn product had, ivm goedkopere.

Antwoord van hem; ''Ik zal het morgen voor 12uur op de post doen dan heeft u het in de middag binnen.
Laat u even weten als u het heeft ontvangen.'' Fout gelezen dacht ik?

Ik antwoordde gelijk met als titel 'NIET VERSTUREN!!!!' en vertelde daar in dat ik een goedkopere had gevonden. Hij antwoordde niet dus ik stuurde er voor de zekerheid nog eentje. Ze staan allebei in mijn verzonden items.

Het was rond 11 uur dus het zou best zo kunnen zijn dat hij naar bed is gegaan, even voor dat hij gaat werken/school heeft de iphone opstuurt en dat hij dan later mijn mailtjes ziet.

Moet ik in deze situatie nog betalen en mag ik het product gewoon houden? Aangezien hij het verzonden heeft en mijn bericht dat ik de iphone niet meer negeerde? Of ben ik wel verplicht om het terug te sturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Als je betaald mag je hem houden. Anders moet je hem terugsturen. Wel houden en niet betalen mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw verhaal klinkt zeer ongeloofwaardig. Je hebt de verkoper immers je adres gegeven en dat doe je alleen als de koop rond is zodat de verkoper je het product kan toesturen. Het product houden is zeker geen optie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de verkoper aannemelijk kan maken dat hij er redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat je het product wilde kopen, dan zul je het gewoon moeten betalen of, in overleg met de verkoper, de koopovereenkomst ongedaan moeten maken. Kosten voor het terugsturen zijn dan in elk geval voor jouw rekening.
Pieter2011
13 jaar geleden
Het zou heel netjes zijn om achteraf contact op te nemen en het terug te sturen.. Tenzij het niet hoeft. Maar je bent niet verplicht. Marktplaats is niet verantwoordelijk voor zulke gebeurtenissen.

Voorbeeld; Je wilt iets kopen, je maakt het geld over en hij/zij verzend het achteraf niet. Dit kan je bij marktplaats melden maar hun kunnen er vrijwel niks mee. (behalve waarschuwingen sturen aan toekomstige kopers)

Je bent niet verplicht om het terug te sturen maar als ik jou was zou ik het wel doen, wat moet je namelijk met 2 iphones?
Fijne dag nog.

Toegevoegd na 12 minuten:
Na de discussie in de reacties; laat hem het opsturen, vraag achteraf om zijn adres en stuur het terug. Probleem opgelost, en betaal vooral NIET als je het niet wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel. Indien hij hem toch opstuurt terwijl jij hem niet wil, dan stuur je het apparaat gewoon terug. Vertel hem van de mailtjes en als je geluk hebt betaald hij je ook nog de verzendkosten terug.
Ik vind de optie om het toestel te houden zonder te betalen gewoon schofterig. Dat is iets wat je niet doet. Ik vind overigens de hele opzet van de deal nogal knullig gedaan. Als ik iets koop op marktplaats dan geef ik mijn adres en ik krijg de ander zijn rekeningnummer. Ik betaal en als de ander zijn geld heeft stuurt ie het op en krijg ik de track and trace code. Als ik het binnen heb mail ik altijd nog even dat ik het heb ontvangen.
Overigens vind ik het moment dat je je adres mailt ook het moment dat de koop eigenlijk gesloten is. Ik bied ook op tig produkten tegelijk. Maar ik reageer pas op het moment dat ik het ook wil hebben. De rest laat ik dan ook netjes weten dat ik geen interesse meer heb.
En overigens. Hij heeft jouw adres. Je wil toch niet dat ie je ergens opwacht. Of vrienden van hem. Ik zou maar uitkijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heb jij op een zeker moment gezegd dat je het toestel wilde kopen en heb je je gegevens doorgegeven. Je zit aan de koop vast en moet dus geld overmaken.
Ik weer zeker dat hier al eens een rechtszaak over is geweest ( noemen ze met een duur woord; jurisprudentie)
Misschien dat je nog onder de koop uit kan komen door het toestel terug te sturen maar anders kan de verkoper aangifte doen, en hij heeft je gegevens!

Toegevoegd na 2 uur:
Als je het product behoudt alsof het van jou is zonder daarvoor een redelijke vergoeding te betalen kan je worden aangeklaagd voor oplichting.
Vooral omdat je een paar keer hebt gezegd dat je het niet wilde maakt het onwaarschijnlijk dat je het dan toch wilt houden.
Als je het ontvangt en je wilt het product niet behouden alsof het van jou is dan MOET je 'terstond' contact opnemen met de verkoper en het product retourneren.

( en ik verzin het niet , je kan het navragen bij de lokale officier van justitie)

en door deze vraag weet ik ook weer waarom ik alleen dingen koop en verkoop met boter bij de vis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij lijkt het heel normaal dat jij de niet betaalde goederen op jouw kosten terug stuurt.
Het is niet omdat die ander jou in vertrouwen reeds goederen stuurt die nog niet betaald zijn dat jij daar misbruik van moet maken, toch?
Denk eens heel goed na hoe jij je zou voelen als jij in die ander zijn/haar schoenen zou staan?

Dit heeft niets met 'verplichting' te maken maar met ethiek en respect voor jezelf en je medemens, begrijp je?

Alternatief:

Je zou uiteraard de niet gewenste goederen zelf te koop kunnen aanbieden en het bedrag dan doorstorten aan de nog steeds rechtmatige eigenaar.

Hopelijk hoef jij na het lezen van mijn antwoord niet meer na te denken over wel of niet schaden van het vertrouwen, besef dat een 'slechte' naam heel snel én onuitwisbaar de ronde doet via diverse e-kanalen.
Dus...
Behandel anderen en andermans goederen zoals je zelf behandeld wenst te worden, dat lijkt mij het meest voor de hand liggend uitgangspunt, toch?

Probeer dus niet aan je verantwoordelijkheid te ontsnappen maar zoek een oplossing waarmee zowel jij als de rechtmatige eigenaar tevreden kan zijn. Zo blijf ook jij nadien niet met een knagend gevoel zitten want dat lijkt mij onvermijdelijk als je het vertrouwen van die ander zou schaden door de niet betaalde goederen te houden.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt af van de verkoper zijn verkoopvoorwaarden, en of u daar mee akkoord bent gegaan.
Dus even de kleine lettertjes lezen, kunnen wij van hier af niet zien.

Als ik het goed begrijp hebt u nog niets ontvangen, wacht even af.
Mocht je het ontvangen neem dan eerst contact op met verkoper voordat je nieuwe actie onderneemt.

Als u niet betaald mag u het natuurlijk niet houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een product ontvangt wat je niet betaald hebt moet je het afzender retour sturen idd. en het liefst verzekerd en/of aangetekend.

even een tip: koop NOOIT een telefoon van MP, tenzij het van een betrouwbaar bedrijf is.

vandaag de dag is er niemand die een telefoon toestuurt die puur uitgaat van het goed vertrouwen, dus zeer waarschijnlijk ontvang je niets (ook niet als je betaald hebt)

zowel bij een particulier als bij een bedrijf kan de koop ongedaan gemaakt worden.

mochten de mailtjes die je hebt ontvangen in gebrekkig engels zijn heb je bingo: de oplichters uit Kameroen (no foon maar wel je knaken kwijt als je erin zou trappen)

wil je dus een telefoon kopen: zorg ervoor dat je het ding kan zien, jezelf ervan overtuigd dat ie naar behoren werkt, en dan pas kopen (cash dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Marktplaats.nl ben je niet bindend aan het kopen, op Ebay is dat anders. Zolang jij niets overmaakt zal de koper zijn toestel niet opsturen, want wie zegt dat jij hem in ontvangst neemt. Komt de postbezorger deze brengen moet je hem niet accepteren en terug afzender laten gaan.
Verkopers die op deze manier gaan dwingen of dreigen dat jij verplicht bent iets te kopen hebben aan mij een slechte.
Moeten ze de regels van Marktplaats maar eens goed na lezen.

Je bent het dus niet verplicht om deze telefoon te kopen!!
Zolang jij niets heb betaald of een contract heb getekend waarop je gegevens staan zit e nergens aan vast.

Als de verkoper stom weg reageert van ik stuur hem vast op is dat een loos dreigement. Prima laat hem maar versturen, kost hem alleen maar extra geld !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing