Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je als burger een agent staande houden wanneer hij een overtreding begaat?

Stel dat een politieauto door rood rijd, mag je deze auto dan staande houden en de politie verplichten om zichzelf een boete te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Leuke vraag maar nee, dat mag niet.
Je weet nooit of de politie terecht door rood rijdt. De politie mag namelijk tijdens de uitoefening van zijn functie alle verkeersregels overtreden.
Zou je denken: dan moet hij wel optische en geluidssignalen gebruiken maar dat hoeft niet altijd.
Als hij naar een melding rijdt is het soms verstandig de boef niet te waarschuwen door sirene de aan te zetten.

Ander punt: als burger mag je niet staande houden (identiteitgegevens vragen), dat mag alleen aan opsporingsambtenaar.
Een burger mag alleen aanhouden op heterdaad en dan de dader z.s.m. overdragen aan een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om op jouw voorbeeld terug te komen: Je zou de chauffeur op z'n gedrag kunnen aanspreken - Als je de auto tot stoppen hebt kunnen bewegen en ze geen spoed hebben - maar een boete laten uitschrijven zullen ze nooit doen. Reken er wel op dat ze alles in het werk zullen stellen om jou ergens op te pakken. Bijvoorbeeld voor toeteren als je zo de aandacht van de politieauto hebt willen trekken. Of ergens stoppen waar dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je mag (proberen) de politiewagen staande te houden echter mogen de agenten geen proces-verbaal tegen zichzelf opmaken en dienen er agenten van een andere regio te komen om het proces-verbaal op te maken.

Echter kan het jou ook duur komen te staan, zijn de agenten bezig met een opdracht en vereist die opdracht dat ze het rode licht mogen negeren (ze hebben ontheffing voor de meeste artikelen van het RVV1990 waaronder het rode verkeerslicht) en jij houdt ze staande kunnen ze jou arresteren en meenemen voor verhoor vanwege het belemmeren van agenten in uitvoering van hun functie.

Toegevoegd na 10 uur:
Heb een blunder begaan.

Op grond van het wetboek van strafrecht artikel 53 mag een burger niet iemand staande houden maar aanhouden.

Toegevoegd na 11 uur:
Op grond van het wetboek van strafrecht artikel 53

moet zijn:

Op grond van het wetboek van Wetboek van Strafvordering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
U bent geen bevoegd opsporingpersoon.
Als u denkt dat de politieagent een overtreding maakt, kunt u daar een melding van doen bij de korpsleiding.

Toegevoegd na 3 uur:
U geeft aan; de overtreding, auto-kenteken, tijdstip, en eventuele getuigen.
De korpsleiding stelt een intern onderzoek in, waarna eventuele straf volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politieauto mag nooit en te nimmer zonder de daartoe beschikbare signalen door rood licht rijden.
Men dient óf de sirene te voeren,óf de sirene én het zwaailicht te samen.maar op zijn minst toch zeker het zwaailicht.
Zonder de optische en/of geluidssignalen te voeren is de politieauto een gewone verkeersdeelnemer zonder speciale status.
Je kunt de dames/heren niet zo maar staande houden maar je kunt wel een klacht indienen of aangifte doen op grond van gevaarlijk rijgedrag.
Het is hiertoe wel heel belangrijk het wagennummer te noteren en het kenteken en de tijd waarop de overtreding is begaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS hij een overtreding zou begaan.
Kun je daar over klagen.
Maar in jou voorbeel begaat hij geen overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in de Gemeente Haarlem is het politie Schalkwijk, stelselmatig zie ik een agent met een mobiel aan zijn oor tijdens het rijden over de europaweg. Ik heb hem er een keer op aangesproken, dat wij dat niet mogen en ik het zie dat hij andere mensen hier het verkeerde voorbeeld mee geeft. Ik kreeg als antwoord dat ik mijn mond moest houden anders kon ik een proces verbaal krijgen wegens het belemmeren van een agent in functie. Ja dat is de Politie tegenwoordig, ze geven ons het verkeerde voorbeeld, wij krijgen een bekeuring en doen alles wat god verboden heeft !!
Dus antwoord op je vraag: Denk twee keer na voor je iets tegen ze zegt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor roodlicht niet, wel kan je hier een melding van maken.
Kenteken datumtijdgroep en lokatie en aard van overtreding zijn zeer handige gegevens hieromtrend.
Wel mag u als burger een zogenaamd burgerarrest uitvoeren maar dan ook alleen maar bij een heterdaad van een strafbaarfeit die even wat hoger ligt dan een verkeersovertreding.

Zonder toeters en bellen door een roodlicht of andere verkeersovertredingen begaan kunnen veroorlooft zijn, dat ligt aan "de aard van de klus" en ook alleen met uitdrukkelijke toestemming van de hiertoe bevoegd gezag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing