Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel ik combineer een straatnaam en huisnummer met een postcode die niet bij elkaar horen. Waar komt de post dan aan?

Bijvoorbeeld. Ik schrijf op de brief het adres: bosweg 14 5812AK. De postcode hoort niet bij bosweg 14. Betekend dit dan dat het postbedrijf de brief zal sturen naar de postcode en alleen kijkt naar het huisnummer en niet naar de straatnaam. Dus in de praktijk als 5812AK dorpweg is dat de brief dan aankomt bij dorpweg nummer 14?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

(Per ongeluk als reactie neergezet, maar moest natuurlijk een antwoord zijn.)

Als de postbode niet goed oplet zal de brief inderdaad bezorgd kunnen worden bij het huisnummer dat bij de postcode past. Een oplettende postbode echter, zal zien dat de straatnaam niet klopt en de brief juist bezorgen (als het in zijn ronde ligt) of mee terugnemen. Dan komt de brief bij de post die niet gemakkelijk bezorgd kan worden en dan wordt het juiste adres opgezocht. Wanneer ‘ze’ dit teveel werk vinden gaat de brief retour afzender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ontvang, meestal rond de kerstdagen, af en toe kaarten waarop het adres klopt, maar de postcode fout is. Mijn conclusie is dus dat het adres leidend is.

Toegevoegd na 54 seconden:
De kaarten of brieven doen er wel langer over, en soms is de postcode (door de postbode?) doorgestreept.
bamibal
13 jaar geleden
Als je de plaatsnaam er ook niet bij vermeld, wordt hij gewoon richting afzender gestuurd.

Zet je er wel de plaatsnaam bij, dan duurt het zonder de juiste postcode zeker een of twee weken voor de brief op de juiste bestemming is. Dit wordt dan apart van de andere post verwerkt.

Is er geen plaatsnaam en evenmin een afzender vermeld, dan zou het kunnen zijn dat de brief wordt opengemaakt om te ontdekken of er op enigerlei wijze nog een oplossing komt voor bezorging naar welke kant dan ook.
13 jaar geleden
Deze brief wordt automatisch en machinaal gesorteerd op de postcode (ook postbode kijkt tegenwoordig naar de post- / streepjescode).

De brief komt dan ook terecht op de Heidseschoolweg 14 te Heide Limburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De postcode's worden gebruikt bij automatische sortering bij het postbedrijf.
De postbode gebruikt de straat en huisnummer voor de bezorging.
Als bij de automatische voorsortering het mis is gegaan neemt de postbode het poststuk weer mee en wordt de sortering met de hand herstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing