Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een klacht over een zelfstudieopleiding, waar kan ik terecht?

Ik heb bij ... een studiepakket aangevraagd.
Heb na 3 maanden examen gedaan, maar dit klopte totaal niet met wat er in de boeken stond en dus wat ik geleerd had.
Bij het melden hiervan bij ... kreeg ik nieuwe boeken en zag ik veel verschillen.
Ze willen het examen van meer dan 150 euro niet terugbetalen. Waar kan ik mijn recht halen?
Want er zijn duidelijk verschillen.
Ik weet zeker dat ik in mijn recht sta.

... = bedrijf waar ik de boeken besteld heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Schrijf een brief naar de ombudsman, of je kunt hun nog altijd een mailtje sturen dat er iets niet bij klopte bij deze zelfstudieopleiding en dat je jou geld terug wilt of het over wilt doen, en als hun hier niet op in gaan dan kun je er altijd nog een rechtzaak van maken om je geld terug te krijgen, of om een heropleiding te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onderwijsinstelling hoort een onafhankelijke commissie hebben voor studenten die beroep aantekenen tegen een beslissing omtrent het examen. Dat moet binnen een termijn van zes weken. Jij bent het niet eens met een beslissing, het gaat dus niet om een klacht, maar om een bezwaar of beroep. Als je daadwerkelijk verouderde boeken hebt gekregen terwijl het examen gebaseerd is op nieuwere boeken, en jij dit niet kon weten, lijkt het mij dat je en hele goede grond hebt om bezwaar of beroep aan te tekenen.

Als het niet gaat om een officiële onderwijsinstelling maar meer om een losse cursus, ga ik er vanuit dat de instelling een eigen bezwaarprocedure kent. Informeer bij de instelling, of kijk op de website of in een studiegids wat je hierover kunt vinden. Elke zichzelf respecterende instelling heeft een onafhankelijke bezwaar- en/of klachtencommissie. Voor veel instellingen is dit ook verplicht, zoals dus voor in elk geval een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, of voor hoger of wetenschappelijk onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je gelijk te halen heb je een hele lange adem nodig, de "oude" boeken en de examen opgave.

Als eerste dien je een klacht neer te leggen bij de klachtencommissie van de onderwijsinstelling.

Daarna kan je verdere stappen ondernemen naar de regionale klachtencommissie om uiteindelijk bij het ministerie van onderwijs te eindigen.

Je kunt ook direct naar de landelijke commissie je klacht sturen:

Landelijke klachtencommissie voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs (lgc-lkc)

Gebouw "Woudstede"
Zwarte Woud 2
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: (030) 280 95 90
Fax: (030) 280 95 91
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
Internet: www.onderwijsgeschillen.nl

Stuur dan ook meteen een kopie van de klacht naar de onderwijsinspectie, deze ziet er op toe dat de klacht netjes afgehandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing