Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een café aanklagen als je een vinger tussen de deur hebt gekregen en dit pijn doet?

Op de deur was niks te zien, maar mijn vinger zat er ineens tussen ik denk dor een overdreven strak aangespannen deurdranger. Ik zei gelijk 'auw' maar ze waren te druk met zichzelf om iets op te merken volgens mij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gewoon gedronken en bezoerkers, maar dit zat ik mij later af te vragen eigenlijk is het gestoord en ikben erg zuinig bijna net zoals Wibi.

Toegevoegd na 2 minuten:
nogmeer zelfs en ik krijg ze niet tussen de vleugeklep

Toegevoegd na 23 minuten:
Is verder een leuke trendy bar/horecatent in een grotere stad in NL zal naam niet noemen uit

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik sta al wel bij de popijopie!

Toegevoegd na 21 uur:
Kan iedereen geruststellen het gaat alweer ietsjes beter :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja hoor, je kunt ze aanklagen.

Woonde je in de Verenigde Staten, dan zou je met een goede advocaat waarschijnlijk nog een flink bedrag binnen kunnen slepen ook.

Maar wij wonen in Nederland.
En in Nederland is deze waanzin nog niet toegeslagen.
Ik geef je dus weinig kans.

Een ongeluk kan een keer gebeuren.
En een strak aangespannen deurdranger is geen reden om een kroegbaas aan te klagen.
Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, je kan ze aanklagen. Gaat je alleen een hoop geld kosten. En je wint ws niet. Dus ik zou t niet doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk.. Als je vinger tussen de deur was gekomen toen de eigenaar van het café de deur bewust had dichtgedaan terwijl je vinger het pand nog niet had verlaten .. Dan had je hem kunne aanklagen.. Nu moet je het doen met een badje van lauw water..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan iemand altijd aanklagen. Of het nut heeft is een ander vraag. Volgens mij heeft het geen zin om een bedrijf voor zoiets aan te klagen aangezien zoiets heel klein is en je geen schade/pijn op grote schaal is aangedaan. De rechter/advocaat zal je denk ik ook niet serieus nemen. Ook kost het veel geld en tijd! Dan heb ik het niet eens erover of het je eigen schuld is of niet. We hebben in Nederland een ander rechtssysteem dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar je iemand kunt aanklagen om de raarste dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hand op de deurklink rustte toen het gebeurde dan was er iets mis met de inrichting en dat is een zaak waar de eigenaar voor verantwoordelijk is. Rustte hij op de deurpost dan is dat jouw domheid en daar ben je zelf voor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, en als ik jou was zou ik het doen! Ga morgenvroeg meteen naar het politiebureau en vertel de agenten aan de balie wat je komt doen. Dat je een aangifte komt doen van een vinger tussen de deur die nu pijn doet. Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanklagen kan maar denk dat je geld beter kan besteden aan je muziek.

de eigenaar is niet aansprakelijk.

smartengeld kan je ook vergeten (dat is idd in de USA een mooie bron van inkomsten voor velen) :)

als je een deur aan een klink pakt en open drukt (voel je de dranger overigens ook) en aan de klink weer dichtdoet (waar je ook de dranger voelt) komen je vingers niet tussen de deur.

het is je eigen verantwoording, dus mocht je vingers bv onder een toiletbril krijgen is dit hetzelfde verhaal.
niemand kan je hiervoor aansprakelijk stellen.

daarbij is kan het zelfs verplicht zijn om op bepaalde deuren een deurdranger te hebben (geluidshinder, brandveiligheid, of vanwege het afsluiten van een rookruimte bv)
krijgt men controle en zijn de deurdrangers niet voldoende strak afgesteld zal je dit alsnog moeten doen.

kortom: al was het tegen kou en niet verplicht om op die bewuste deur een strak afgestelde deurdranger te plaatsen heb je nog steeds geen poot om op te staan.

overigens denk ik dat men bar niemand 'auw' hoort zeggen als de muziek aanstaat. en al hoort men het zullen er weinig zijn die gelijk alles laten vallen je te hulp schieten. hulpgeroep is het niet natuurlijk, je zat niet echt in een benarde sitatie.

iedereen in een horeca gelegenheid doet zijn eigen 'ding' (druk met zichzelf?)

dat het pijn doet en nadelig kan zijn voor je is vervelend, maar je was niet weerloos waarschijnlijk. ik neem aan dat je met de andere hand de deur kon openen.

bovendien is het totaal niet duidelijk of je blijvende schade hebt aan je vinger.

mocht je werkelijk op wibi lijken (wat talent betreft dan) ga je heel snel ontdekt worden en kan je een hele goede advocaat in de arm nemen.

fijn dat je popie jopie bent overigens (maar snap even niet wat het toe moet voegen op je vraag)

beterschap met je vinger (mocht hier sprake van zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is hier geen Amerika..
Het is gewoon je eigen domme fout dat je vinger tussen de deur zit.

Waarschijnlijk als iemand van het personeel jouw hand heeft gepakt, je vinger bij de deurpost hield en toen de deur dichtsmeet dat je een kans maakt. En dan zal het je nog vrij weinig opleveren, of je moet door het ongeluk je beroep niet meer uit kunnen oefenen.
Wibi Soerjadi (en elke andere pianist) zijn extreem afhankelijk van de functies van zijn/haar vingers, hier verdienen ze hun brood mee. Dan zou je waarschijnlijk een hogere schadevergoeding kunnen vangen, tenmiste als je dezelfde advocaat kunt betalen als Wibi Soerjadi.

NOGMAALS HET IS HIER GEEN AMERIKA!!
In Nederland krijg je ook geen schadevergoeding als je je kat in de magnetron laat drogen omdat in de gebruiksaanwijzing niet staat dat dit niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou er niet mee naar de politie gaan.
Ook al leg je de vinger op de zere plek, je krijgt geen vinger tussen de deur bij vrouwe justitia. Bovendien, als de tegenpartij een advocaat in de hand neemt, heb je kans dat hij niet de ene vinger neemt , maar de hele hand. En dan heb je je vingers pas goed gebrand!
Dat kun je op de vingers van één hand natellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet!
Je hebt toch zelf niet opgelet!
Je zal mijn antwoord waarschijnlijk niet als het best gegeven antwoord belonen,want je krijgt niet te horen wat je wilt horen...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs bij een overdreven strak afgestelde deurdranger moet je het kozijn ettelijke seconden hebben vastgehouden voordat de deur jouw vingers heeft kunnen raken. zelfs een sterke dranger sluit een deur niet binnen een second!
Je mag blij zijn dat het café jouw niet heeft aangeklaagd omdat het nu 6 deukjes in het kozijn heeft zitten:-)

Toegevoegd na 39 seconden:
het antwoord is dus NEE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing