Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je het afspiegelingsbeginsel omzeilen?

De situatie is als volgt.

Er zijn drie werknemers in eenzelfde leeftijdsgroep in eenzelfde vestiging. Ze doen ook hetzelfde werk.

werknemer 1 werkt er 27 jaar, kost p/mnd 2000en brengt 6000 op

werknemer 2 werkt er 29 jaar, kost p/mnd 2000en brengt 1500 op

werknemer 3 werkt er 18 jaar, kost p/mnd 2000en brengt 2700 op

Werknemer 2 en 3 wil je ontslaan, want die brengen het minste op. Probleem is dat het UWV ontslag van werknemer 2 afkeurt vanwege het afspiegelingsbeginsel dat ervan uitgaat dat de eerste als laatste ontslagen mag worden.

Doorgaan met werknemer 1 én 2 betekent op termijn een failissement.

Hoe krijg je op economische gronden werknemer 2 eruit en kun je werknemer 1 behouden. Er is niet genoeg geld om werknemer 2 een flinke afkoopsom te betalen en deze persoon vertrekt ook niet vrijwillig.

13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het afspiegelingsprincipe kun je niet omzeilen. Je moet er dus voor zorgen dat je, ondanks dat afspiegelingsprincipe, de gewenste personen kunt ontslaan.

Deze drie vallen in dezelfde groep omdat ze dezelfde leeftijd, functie en standplaats hebben. Er moet dus een verschil komen. De leeftijd is niet beïnvloedbaar.

Blijft over...

Mogelijkheid 1: de functie
Ik heb eens bij een bedrijf gewerkt dat fors moest inkrimpen. Een zeer gewaardeerde medewerker moest beslist behouden blijven. Wat bleek (achteraf): één dag voordat de inkrimping werd aangekondigd, kreeg deze medewerker een andere functie! Zo bleef hij met zekerheid buiten schot.

Mogelijkheid 2: de standplaats
Plaats medewerker 1 over naar een andere standplaats. Of dat voor jouw bedrijf een optie is, kan ik niet beoordelen. Als het al mogelijk is, *vermoed* ik (maar ik ben geen arbeidsjurist, dus ik weet het niet zeker) dat dit de minst zekere optie is. Eén van de andere twee kan namelijk naar de rechter stappen en zich bereid verklaren naar die andere standplaats overgeplaatst te worden.

Ik zou dus voor optie 1 gaan. Ik heb zelf gezien dat het werkte. Je kunt de functieverandering zelfs verklaren uit zijn grote positieve bijdrage aan het bedrijf (zijn 'opbrengst' van 6000 per maand).
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt bepaalde werknemers de stempel "onmisbaar" geven. Deze worden dan niet ontslagen. Tenminste dit is wel zo bij het Anciëniteitsbeginsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing