Mag iedere bestuurder van een auto met invalidenparkeerkaart, deze parkeren op een invalidenplaats?
Ik zag gisteren een auto bij de supermarkt op een invalidenparkeerplaats parkeren. De vrouw stapte uit, deed de kofferbak open en wilde de winkel in rennen. Dus ik zei dat ze daar niet mocht staan. Zegt ze 'o, maar ik heb een kaart hoor' en dat bleek ook zo te zijn.
Het lijkt me niet het doel van een invalidenparkeerkaart om het parkeren voor de hele familie makkelijk te maken, maar ik vraag me af of het mag?
En zo niet, hoe weet een parkeerwachter nou of er wel echt een invalide vervoerd wordt?
49.2K
49.2K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kaarten zijn aardig wat waard op de zwarte markt!
paulus811
13 jaar geleden
Ik geloof zeker dat er een illegale handel in is. In dit geval rende de bestuurster harder dan ik....
De kaart zat achter de ruit van een Mercedes S klasse, niet echt een invalidekarretje dus. Maar goed, laat ik niet generaliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is per gemeente verschillend hoelang een kaart wordt uit gegeven en de kaart is persoonsgebonden. Je kunt ook een kaart aanvragen als bijrijder maar je krijgt deze niet zomaar. Je moet langs een inspecteur en medische gegevens overleggen en heel wat centjes neerleggen. Check de website van jouw gemeente.
Je kan niet aan iemands blauwe ogen zien of hij zij daar recht op heeft. We moeten met zijn allen niet zo snel oordelen en veroordelen. Laat het controleren over aan de gemeente en de controleurs. Zij worden er immers voor betaald. Maak je niet druk om dingen waar je je niet druk over hoeft te maken.
paulus811
13 jaar geleden
Nou Nicky, ik woon in Rotterdam en daar parkeert men ook gewoon zonder kaart op een invalideplek omdat men zichzelf heel belangrijk vindt. Hufterig gedrag wordt dat genoemd en daar maak ik me wel druk om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811: ik woonde ooit boven een invalidenparkeerplaats, die druk in gebruik was bij gewone auto's, want ja, vaak de enige plek die vrij was.
Toen er eens een auto parkeerde met de motor aan en de stereo op 100, heb ik eerst gezegd dat ie daar niet mocht staan, waarop ik een grote bek kreeg, weer naar boven ben gegaan en spontaan *oeps* een ei uit het raam heb laten vallen op die grote glimmende auto.
Dag later: politie aan de deur, hoe dat zat. Sja, de klager was even vergeten te zeggen dat ie illegaal op die plaats stond, dat ie zijn motor en radio nogal hinderlijk aanhad en dat ie me afgebekt had.
De agenten konden erom lachen.
Natuurlijk is het niet netjes een ei op een auto te mikken, maar als je elke dag met zulke auto's (en vooral de akoestische en luchtvervuiling) te maken hebt wordt het lontje ook vrij kort.
Toen er eens een auto parkeerde met de motor aan en de stereo op 100, heb ik eerst gezegd dat ie daar niet mocht staan, waarop ik een grote bek kreeg, weer naar boven ben gegaan en spontaan *oeps* een ei uit het raam heb laten vallen op die grote glimmende auto.
Dag later: politie aan de deur, hoe dat zat. Sja, de klager was even vergeten te zeggen dat ie illegaal op die plaats stond, dat ie zijn motor en radio nogal hinderlijk aanhad en dat ie me afgebekt had.
De agenten konden erom lachen.
Natuurlijk is het niet netjes een ei op een auto te mikken, maar als je elke dag met zulke auto's (en vooral de akoestische en luchtvervuiling) te maken hebt wordt het lontje ook vrij kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CeMHuseyiN: als je mensen zich asociaal ziet gedragen, dan mag je daar wel degelijk wat van zeggen. Net zoals ik aangesproken werd door die agenten, mag ik die hufter die die plek ten onrechte inpikte aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Paulus811.
De parkeerwachter weet dat niet.
Maar jij toch ook niet?
De parkeerwachter weet dat niet.
Maar jij toch ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand zónder kaart op een GPP parkeert, mag je hier best wat van zeggen hoor. Graag zelfs, en dat zeg ik als kaarthouder. Er wórdt veel misbruik van gemaakt. Mensen die 'even' parkeren op een GPP omdat dat zo uitkomt, of mensen bij het ziekenhuis die vinden dat zij daar toch mogen staan omdat ze hun oudere moeder bij zich hebben (die dus geen kaart heeft) en dan vergeten dat zij hun moeder ook voor de ingang alvast hadden kunnen laten uitstappen, en dat iemand die rolstoelafhankelijk is vaak niet KAN uitstappen op een gewone parkeerplaats, omdat die niet breed genoeg is om de rolstoel naast de auto te plaatsen.
Ik kijk ook altijd even of er een kaart onder de voorruit ligt als iemand vief de auto uitspringt, en vraag ze om elders te parkeren wanneer ze deze niet hebben. Ik vind alleen NIET dat het mijn plaats is om te controleren of de gebruikte kaart wel op naam van de bestuurder staat, en zou beledigd zijn wanneer een andere burger dit bij mij zou doen. Ik zou er in deze situatie dan ook vanuit gaan dat de bestuurder kaarthouder van de getoonde kaart is.
paulus811
13 jaar geleden
Lies, zo denk ik er ook over. Het maakt mij persoonlijk niet veel uit als iemand op een GPP parkeert zonder kaart, ik kom toch wel op mijn bestemming. Maar ik maar me wel druk voor degene die er terecht gebruik van wil maken en de plek bezet ziet door een luiwammes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is terecht hoor, ik zou willen dat meer mensen daar op zouden letten en anderen er ook op aan zouden spreken. Te veel mensen parkeren hun auto op een GPP uit gemak of uit een vreemd soort jaloezie dat "die gehandicapten altijd de beste plaatsen hebben". Dat veel rolstoelgebruikers de auto niet eens IN of UIT kunnen komen op een gewone - smallere - parkeerplaats, komt niet bij hen op. Dus op zich ben ik blij dat mensen hierop letten en zich ook plaatsvervangend opwinden over dit soort dingen. Alleen zoals ook in verschillende antwoorden hieronder gezegd wordt: er zijn heel veel aandoeningen die je niet ziet. Mensen kunnen dan op het oog heel gezond lijken, maar zonder dat je dat ziet, de grootste moeite hebben om naar hun auto terug te komen vanuit de winkel. Dus wanneer iemand een kaart onder z'n voorruit heeft liggen, ga ik er vanuit dat dit zijn of haar eigen kaart is, tot het tegendeel zou blijken. (En vaak zul je daar inderdaad niet achter komen, maar dat is wat mij betreft dan echt het stukje dat voor verantwoording van mensen zelf, en het bevoegde gezag komt, en niet voor mij als burger.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.