Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iedere bestuurder van een auto met invalidenparkeerkaart, deze parkeren op een invalidenplaats?

Ik zag gisteren een auto bij de supermarkt op een invalidenparkeerplaats parkeren. De vrouw stapte uit, deed de kofferbak open en wilde de winkel in rennen. Dus ik zei dat ze daar niet mocht staan. Zegt ze 'o, maar ik heb een kaart hoor' en dat bleek ook zo te zijn.

Het lijkt me niet het doel van een invalidenparkeerkaart om het parkeren voor de hele familie makkelijk te maken, maar ik vraag me af of het mag?

En zo niet, hoe weet een parkeerwachter nou of er wel echt een invalide vervoerd wordt?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

officieel is een invalide parkeerkaart persoon gebonden dus de gehandicapte kan hem in alle auto's gebruiken maar andersom is eigenlijk niet de bedoeling, dat iedereen met de auto van de gehandicapte op een zo'n parkeerplek gaat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende kaarten, die verschillende rechten geven:

" De invalidenparkeerkaart voor bestuurders, voorzien van de letter "B".
Indien u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen, en een motorvoertuig op meer dan twee wielen of een brommobiel bestuurt.
De invalidenparkeerkaart voor passagiers, voorzien van de letter "P".
Indien u zich niet zelfstandig buitenshuis kunt verplaatsen en afhankelijk bent van vervoer door een ander. Gebruik is alleen toegestaan bij aanwezigheid van de passagier met het aantoonbare gebrek.
De parkeerkaart voor instellingen, voorzien van de letter "I".
Bedoeld voor gebruik door het personeel van instellingen, belast met het vervoer van gehandicapten, die aan de criteria voldoen.
Gemeentelijke invalidenparkeerkaarten.
Voor deze kaarten verschillen de voorwaarden per gemeente. Officieel mag u zo'n kaart alleen in de eigen gemeente of regio gebruiken. Gebruik elders wordt soms oogluikend toegestaan, maar kan ook een bon opleveren."

http://www.grootveld.net/handinfo/parkeren.htm

Iemand kan wel degelijk als invalide tellen en toch redelijk ter been zijn - op de korte afstand.
Maar als iemand een 'passagierskaart' heeft en die passagier zit niet in de auto, dan mag de kaart (en dus de parkeerplaats) niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet.

Er zijn twee soorten kaarten: de bestuurderskaart en de passagierskaart. Beide staan op naam, met een foto op de kaart. De bestuurderskaart stond vroeger ook op kenteken, maar ik weet niet of dit met de invoering van de nieuwe (europese) kaart ook nog zo is. In zeldzame gevallen wordt een gecombineerde B/P-kaart afgegeven.

Voor de bestuurderskaart geldt uiteraard dat de gehandicapte bestuurder zelf rijdt, en die mag dan altijd de auto parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. De passagierskaart is - evenals de bestuurderskaart - persoonsgebonden, en mag dus uitsluitend gebruikt worden door de persoon van wie naam, handtekening en foto op de achterkant van de kaart prijken. Het is dus NIET toegestaan dat een familielid van de kaarthouder deze kaart gebruikt op momenten dat het gehandicapte familielid niet door hem/haar wordt vervoerd.

Overigens: in deze situatie kan het nog altijd zo zijn dat de bestuurder wel degelijk kaarthouder is. Heb je de kaart gecontroleerd? Er zijn genoeg mensen die op het oog heel gemakkelijk lopen, maar die grote moeite hebben met afstanden van meer dan 10 of 20 meter, of die heel wisselend belastbaar zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vergat nog je laatste vraag. De parkeercontroleur kan alleen controleren of de kaart niet door een ander gebruikt wordt, door deze te controleren op het moment dat de bestuurder uit- of instapt. Zoals gezegd staan de gegevens inclusief foto op de achterzijde van de kaart, dus het is heel gemakkelijk te controleren of de kaarthouder ook daadwerkelijk als bestuurder of passagier van de auto gebruikmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ontzettend veel heel ernstige zieken.
Die mensen hebben om medische redenen een
invalidenparkeerkaart.

Jij kan dus helemaal niet zien of weten of die mevrouw
niet net toevallig een betere dag had.

Ik had een vriendin met Multiple Sclerose.
De ene dag zat ze in een rolstoel en de andere dag
kon ze behoorlijk goed lopen.

Mijn man heeft kanker en sterft de ene dag van de pijn en de andere dag kan hij een winkel in "rennen".

Je moet dus altijd heel goed uitkijken met oordelen
bij wat je ziet.
Als je er niet meer van weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing