Mag je wettelijk gezien een fiets die niet op slot staat meenemen?
34.9K
34.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.... of een auto met een open deur? Of als iemand z'n huis is vergeten af te sluiten, mag je dan naar binnen en alles leeg rausen? Kom op heej....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet andermans kinderen niet die buitenspelen, die staan ook niet op slot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WendyH: dat is bij een huis heel duidelijk - kom je binnen door een deur of raam te slopen of zo, dan is het inbraak. Kom je binnen door een openstaand raam of een deur die open staat, dan is het insluiping.
Geen slot is niet gelijk aan 'neem maar mee'.
Geen slot is niet gelijk aan 'neem maar mee'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: ik weet niet helemaal hoe je het bedoelt, maar ik was behoorlijk verbaasd over de vraag van vraagsteller.
Het is toch totaal duidelijk, dat je met je p*ten van het eigendom van een ander afblijft???? Dus vandaar mijn reactie.
Het is toch totaal duidelijk, dat je met je p*ten van het eigendom van een ander afblijft???? Dus vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WendyH: dat is precies wat ik bedoel. Het lijkt kennelijk voor de vraagsteller geen diefstal omdat er geen slot op zit, maar als je een huis door een open deur ingaat terwijl je daar niets te zoeken hebt, is dat insluiping en strafbaar, net zoals een fiets meenemen die niet van jou is, diefstal is. Ongeacht of ie op slot zit of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, okee. Ik begreep je dus inderdaad niet helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen gaat er hier van uit dat het hier gaat om een fiets van een ander. Stel eens dat hij/zij zijn/haar fietssleutel kwijt is terwijl haar fiets ergens op slot staat. Mag je dan wettelijk gezien jouw fiets oppakken en ermee naar huis lopen/in de auto laden? Ik denk dat het vaak moeilijk is om aan te tonen dat het jouw fiets is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je door een huis naar binnen gaat om het te gebruiken en om er in de wonen is ander verhaal.
Dan kraak de woning. Als een fiets ergens zonder slot staat kan je die toch ook gebruiken?
Dan kraak de woning. Als een fiets ergens zonder slot staat kan je die toch ook gebruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noop, dat heet stelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fietser12: kraken mocht vroeger, als je kon _aantonen_ dat een pand minimaal een jaar leegstond. Als dat 11,5 maand was, werd je er zonder pardon weer uitgezet met een dagvaarding wegens huis- of lokaalvredebreuk aan je broek.
Een fiets zonder slot is niet hetzelfde als een 'witte fiets' zoals ze die bij de Hoge Veluwe hebben of hadden: die kon je gewoon gebruiken. Maar die mocht je ook niet meenemen naar huis.
'Geen slot' is niet hetzelfde als 'geen eigenaar'.
Als jij je portemonnee, mobiel, of je boodschappen even ergens neerzet/neerlegt, dan mag ik die ook niet pakken - domweg omdat ze niet van mij _zijn_.
Een fiets zonder slot is niet hetzelfde als een 'witte fiets' zoals ze die bij de Hoge Veluwe hebben of hadden: die kon je gewoon gebruiken. Maar die mocht je ook niet meenemen naar huis.
'Geen slot' is niet hetzelfde als 'geen eigenaar'.
Als jij je portemonnee, mobiel, of je boodschappen even ergens neerzet/neerlegt, dan mag ik die ook niet pakken - domweg omdat ze niet van mij _zijn_.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.