Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een incassobureau telefonisch kontakt opnemen met je buren omdat jij niet reageert op hun brieven.en bij hun informatie over jou situatie winnen??

De buurvrouw waar ik erg slecht , zeg maar liever geen, kontakt mee heb. stond vandaag geirriteerd bij mij aan de deur dat ze al meer dan 5 dagen lastig gevallen word door een incasso met vragen over mij, mijn telefoon nummer, mijn thuis situatie etc.
toen ik de incasso terug belde kreeg ik te horen dat ik niet gelijk had gereageert op hun brief (dit kwam door overleiden in prive sfeer, niet echt meer aan gedacht zeg maar, niet echt korrekt maar goed...)en dat de buren ook schuld bij hun hadden en of gehad en dat ze van hun wel een telefoon nummer hadden. Nou ik dacht dat ik van de bank af viel. wie geeft hun het recht om de buren te stalken dan wel in te lichten over mijn prive stituatie. en daarbij mij weer te vertellen overdat hun een schuld hadden/hebben?! ben erg boos geworden en hun vermeld dat ik hier werk van ga maken. dit mag toch niet? en hoe pak ik dit goed aan?

mvg k.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

je zou even langs het rechtsburo kunnen gaan, en vragen aan hun in hoeverre hun jou privacy hebben geschaad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet, maar als je schuld hebt is het ook niet verstandig om hoog van de toren te blazen. Als de rekeningen terecht zijn zou ik die eerst maar eens betalen. Zijn ze onterecht dan moet je aan het incassobureau een brief (laten?) schrijven. Zoek iemand van het buurtwerk of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou contact opnemen met het college bescherming persoonsgegevens. Ze hebben een link naar deze site, daar kun je je vraag stellen:

http://www.mijnprivacy.nl/Pages/Home.aspx

zie het volgende stuk wat ik van deze site heb gehaald:

Spreekuur voor privacyvragen
Heeft u een vraag over de bescherming van uw persoonsgegevens? Bel met het telefonisch spreekuur via 0900-2001 201 (vijf cent per minuut). Dit spreekuur is bereikbaar op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur. De publieksvoorlichters van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) helpen u dan verder door het geven van algemene informatie die van toepassing is op uw vragen.

Let op: vanaf 1 juli 2011 beantwoordt het CBP geen privacyvragen meer per e-mail.

Signaal geven over privacy
U kunt ook een signaal afgeven aan het CBP over mogelijke overtredingen van de privacywetgeving. U doet dit via het signaalformulier op deze website.

Vragen over melden
Verwerkt u als professional persoonsgegevens, dan moet u dit melden bij het CBP. Heeft u vragen over melden, kijk dan eerst onder Melden op CBPweb.nl. Heeft u daarna nog vragen, kijk dan onder Melden > Vraag en antwoord.

Let op: het telefonisch spreekuur via 0900-2001 201 is niet bedoeld voor vragen over melden.

Persvragen
Als journalist of redacteur kunt u met uw vragen terecht bij de persvoorlichters van het CBP. Zij zijn te bereiken via 070-8888 555.

Postadres
College bescherming persoonsgegevens
Postbus 93374
2509 AJ DEN HAAG

Internet

www.mijnprivacy.nl

www.cbpweb.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het wettechnisch in elkaar zit weet ik niet, maar ik vind het in elk geval niet erg kies, en ik zou het ook heel vreemd vinden als zoiets gewoon zou mogen. Dat men de buren belt in zo'n geval als ze geen telefoonnummer van je hebben, kan ik me nog voorstellen. Als bijvoorbeeld bij een ongeval de familie gewaarschuwd moet worden en er is geen vast telefoonnummer bekend maar wel een adres, belt men ook vaak de buren (ervaring vorige baan) om te vragen of die de familie kan waarschuwen. Maar je gaat dan natuurlijk niet aan de telefoon vertellen aan zo'n buurvrouw wat er aan de hand is, je vraagt gewoon of ze de gegevens van de buren hebben, en zo nodig of je ze misschien kunt spreken, of vraagt ze je eigen contactgegevens door te geven met het verzoek contact op te nemen. Dat een incassobedrijf verschillende wegen probeert om je te bereiken snap ik en vind ik alleen maar goed (beter dan een deurwaarder inschakelen puur omdat ze niets horen) maar de buurvrouw vertellen dat jij een schuld hebt, vind ik niet kloppen. Geen idee wat je er precies mee kunt, maar ik zou eens informeren bij het juridisch loket, een gratis spreekuur van een advocaat, of het college bescherming persoonsgegevens. Of - als je die hebt - je rechtsbijstandverzekering.

Daarnaast zou ik ook het bedrijf waar je deze schuld bij hebt, dus de opdrachtgever van het incassobureau, informeren over deze gang van zaken. Ik denk niet dat zij daarvoor aansprakelijk zijn, maar als ik gebruik zou maken van de diensten van een incassobureau, zou ik dit soort dingen wel willen weten. Misschien zou het een reden kunnen zijn om geen gebruik meer te maken van hun diensten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totaal ongehoord, ze mogen uw buren bellen en om zo aan informatie te komen maar informatie verstrekken over derde is buiten alle proporties.

Ik raad u aan om met uw buren samen actie te gaan ondernemen, zij zijn namelijk diegene die gedupeerd zijn door de handelingen van het incassobureau.

Heb een paar sites waar je het incassobureau met naam en toenaam aan de schandpaal kunt hangen en ja dat mag wel, een incassobureau is geen privé persoon.

TROS radar:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=20846

STAM advocaten:
http://www.stam-advocaten.com/Incasso/81?gclid=COiAhuvSp60CFVFI3godhGQ1mA

De nationale ombudsman:
http://www.nationaleombudsman.nl/?gclid=CJnm4OzSp60CFQsf3godnRmE9Q

en zoals hierboven is aangegeven, maar dat moet de buurvrouw doen, college bescherming persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is uitdrukkelijk verboden. Het beste kan je klacht neerleggen. Dan krijgen ze een sanctie of een intrekking van de vergunning.
Doen hoor!! Ik heb het ook gedaan, wegens onwettelijke praktijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een schuld hebt, betaal die nooit aan de incasso. Zij kunnen niet in rechte treden voor hun opdrachtgever.
Betaal rechtstreeks de echte schuldeiser.
Betaal ook nooit kosten die de incasso aanrekent, alleen die van de schuldeiser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE DIT MAG NIET!
Ik heb verleden week al een discussie gehad op GV over de praktijken van incassobureaus en kreeg hierop vrijwel alleen maar negatieve reactie's.
Men vond dat je incassobureaus met voorzichtigheid en fluwelen handschoenen moest aanpakken.
Dit bewijst maar weer eens mijn gelijk dat incassobureaus het absoluut niet zo nauw nemen met omgangsvormen en regels.
ASO's zijn het over het algemeen.
Maar ja,iedere "ex"-crimineel mag in dit land een incassobureau beginnen en er zijn er heel wat die dit dan ook doen.
Met alle gevolgen van dien!
Aanpakken die handel en niet op een lieve manier maar met dezelfde methodes die zij gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing