Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg je echt veel dingen gratis als je van een uitkering moet leven?

Een kennis beweerde laatst dat zijn zoon die niet wil werken toch recht heeft op een gratis wasmachine/koelkast en meer van dit soort dingen. Is die wetgeving echt zo soepel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat verschilt per gemeente. Sommige gemeenten zijn vrij soepel met de bijzondere bijstand, maar dat wordt wel steeds minder. Veel gemeentes sturen je eerder door naar de volkskredietbank. Heb ik altijd vreemd gevonden. Ik heb zelf in de Bijstand gezeten, en omdat ik nogal wat medische problemen had, wist ik dat de kans klein was dat ik er weer snel uit zou komen. Schulden maken is dan natuurlijk het stomste wat je kunt doen, als je dat ook maar enigszins kunt voorkomen tenminste.

Kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen krijg je wel standaard als je echt op het minimum zit, en ook de eigen bijdrage voor de thuiszorg kon ik bijvoorbeeld terugkrijgen. Maar huishoudelijke apparaten enzo? Nee, nooit gekregen. Behalve een wasmachine die heel erg nodig was en die ik vanwege genoemde medische problemen niet tweedehands kón kopen (geen geschikt model, en de wasmachine kreeg ik dus niet, ik moest maar een lening afsluiten) heb ik dat ook nooit aangevraagd trouwens. Ik had een tien jaar oude koelkast die nog goed koelde van iemand overgenomen voor een tientje, een TV van iemand gekregen die zelf net een nieuwe had, en toen de TV stuk ging, heb ik een nieuwe gekocht bij de kringloop. Ik zit nu net boven bijstandsniveau, en het is echt niet zo dat ik dingen 'mis' waar ik eerder wel recht op had. Alleen die gemeentelijke belastingen dan, en de eigen bijdrage voor het CAK (ivm zorg). Maar daarvoor betaal ik de laagste eigen bijdrage, omdat ik nog altijd rond het minimum zit. En m'n inkomen is ook daadwerkelijk wat hoger, dus dat kan ik betalen.

Er is ook nog wel een potje voor sociale participatie, waar bijvoorbeeld ouders een beroep op kunnen doen voor sport en schoolreisjes van hun kinderen. Dat vind ik ook echt heel hard nodig, en dat budget zou van mij veel hoger mogen zijn. Als alleenstaande is Bijstand te doen, maar er kinderen van onderhouden, is in deze tijd eigenlijk niet te doen. Kinderen horen gewoon mee te kunnen doen, en moeten niet overal buiten komen te staan omdat ze nergens aan mee kunnen doen omdat hun ouders toevallig geen werk hebben/niet kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, ik zit op dit moment in een uitkering en ik laat dingen 'liggen' omdat ik niet wil profiteren en niet meer wil pakken dan ik echt nodig heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat wordt allemaal veel moeilijker om dat te krijgen tegenwoordig. In uiterste gevallen kun je het wel krijgen.
Je moet kunnen bewijzen dat je niet hebt kunnen sparen, en dan kan het ook een lening worden die je krijgt. Dus dan moet je gewoon terugbetalen
anneliez
13 jaar geleden
Bedoeld hij dan de bijstand? Als je kunt aantonen dat je geen geld hebt, dit buiten schuld etc. in deze situatie bent gekomen. Kun je bijstand krijgen en hiervoor de benodigde toch altijd dure wasmachine e.d. van kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zij potjes bij de gemeente voor mensen met een uitkering die echt iets nodig hebben, je moet het wel aanvragen bij de gemeente en meestal lukt het wel, je heb het dan over dingen zoals fiets wasmachine of koelkast, niet een stereo of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nogal wat dingen die je kunt krijgen als je van weinig rondkomt:

- Zorgtoeslag
- huurtoeslag
- bijzondere bijstand

En daarnaast doen allerlei gemeente nog wat extra. Bijvoorbeeld gratis sporten voor kinderen, kortingen op van alles en nog wat. Een voorbeeld hiervan is te vinden in de bron. (Alhoewel dit per eind dit jaar stopt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet helemaal want vaak betreft dit een lening.
of een gedeeltelıjke lenıng.
je kan op zıch wel dıngen krıjgen maar alles tot een bepaald bedrag en alleen de dıngen voor je 1ste levensbehoefte noodzakelıjk zıjn.
want ık zıt ook ın de bıjstand maar mıj hebben ze nog nooıt ergens mee geholpen.
ook per gemeente ıs het verschıllend.
en ık leef nu met een kınd samen zelfs onder de bıjstands norm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gratis wasmachine krijg je nooit. Ik hoorde wel van een vriendin dat je daarvoor geld kunt lenen bij de gemeentelijke kredietbank dat moet ook weer terugbetaald en dan betaal je eigenlijk meer aan rente dus. Ik denk dat de maatregelen voor minima er zijn omdat je op bijstandsniveau die extra kosten niet kunt betalen netzomin als dat je maar weinig uren of slecht betaald werk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het klopt ik weet dat het in Amsterdam wel mogelijk is! Je zou dan wel heel veel papieren moeten invullen en het kan ook zijn dat je dan sociale controle krijgt ze kunnen dan in je huis kijken of je geen dure tv hebt of iets dergelijks.
Er zijn zelfs mensen die gratis een bankstel hebben gekregen en eventueel een computer als ze inwonende kinderen hebben die studeren.
Je moet dan wel echt aan heel veel voorwaarden voldoen, je mag geen auto op je naam hebben en ook geen eigen huis. Je kunt dan geld aanvragen voor bijvoorbeeld een koelkast. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld geld krijgt voor een koelkast een bank en ook nog een wasmachine. ( ten minste niet in een jaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond van de bijzondere bijstand heeft iemand soms het 'recht' op een, door de sociale dienst geacht, noodzakelijk artikel.

Artikelen als b.v. wasmachine en koelkast worden in de regel als noodzakelijk aangemerkt..echter een computer behoort daar thans ook toe.

De sociale wetgeving m.b.t. de bijstand is tot stand gekomen teneinde een vangnet te vormen voor hen die buiten hun schuld in grote problemen geraken.

Deze categorie mensen dienen, zeker in een beschaafd land als Nederland is, ook niet aan hun lot overgelaten te worden.

Echter zoals bij alles wordt ook van deze wet soms grof misbruik gemaakt..maar..

Het is niet aan ons om te bepalen of iemand al dan niet de sociale wetgeving misbruikt.

Gewoon omdat we vrijwel elke situatie als buitenstaander (ongevraagd) beoordelen en niet over de volledige informatie beschikken.

Een MENING vormt zich doorgaans razendsnel en voor we het ons realiseren is onze mening een FEIT 'geworden'

Het woord 'gratis' is trouwens een onjuiste benaming, want vaak ervaart een mens de vernedering om zijn/haar hand te moeten ophouden als uiterst pijnlijk..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing