Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel: er komen 2 mensen aan de kassa, van 21 en 13. Mag je deze mensen alcohol verkopen?

Het is volgens de wet verboden om alcohol/tabak te verkopen aan jongeren onder de 16 jaar. Ook moet iedereen tot 20 jaar zijn/haar ID laten zien bij aankoop van alcohol/tabak.

Ook als een groep jongeren alcohol/tabak wil kopen, moet iedereen zich identificeren. Is er ééntje geen 16, dan gaat het niet door.

Als er twee jongen van 17 zijn en eentje van 15, dan mag je dus geen alcohol/tabak verkopen. Maar een moeder die boodschappen doet met haar dochter van 14 mag je wel alcohol/tabak verkopen.

Het is mij dus niet helemaal duidelijk wanneer het dus wel en wanneer het niet is toegestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Nee, samen kopen is samen legitimeren

Toegevoegd na 57 seconden:
Die moeder mag je het dan officieel ook niet verkopen. Toen mijn vader en ik als cadeau voor iemand Jonge Klare gingen halen, kregen we het niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen moet idd ID laten zien, maar bij een moeder/vader is dit anders want die vallen niet onder de catagorie jeugd (-21)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heb je zelf al het verschil gezegt. Als jongeren onder elkaar de tabak/alcohol willen kopen moet iedereen zijn id tonen is één <16, dan gaat het feest niet door. Een ouder (wettelijk vertegenwoordiger) is een ander verhaal, zij bepalen namelijk zelf of hun kind van <16 wel of niet mag roken. Het kind mag welliswaar de aanschaf zelf niet doen, dat moet de ouder doen, want VERKOOP onder 16 mag niet, mits daar een wettelijk vertegenwoordiger tussen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die alcohol wilt kopen en er, volgens de caissiere jonger uit ziet dan 20, moet zich legitimeren, ook een heel groepje dus. Is er iemand jonger dan 16, dan krijgen zij geen alcohol mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de letter van de wet mag je ook geen tabak en / of alcohol verkopen aan een wettelijke vertegenwoordiger van een kind als het kind jonger is dan 18.

De wet is daar heel duidelijk in.

Een cassiere kan ook niet controleren of iemand een wettelijke vertegenwoordiger is van een persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat als de 21 jarige afrekent dat dit wel kan. Er mag immerd niet aan mensen onder de 16 worden verkocht.
De caissiere kan niet hardmaken dat de 17 jarige ook mee gaat drinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
17 moet 13 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel, de cassiere kan even vragen wie er betaalt en moet zijn legitimatie vragen.

Niet van de omstanders, dat zou kul zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing