Waarom kan YouTube geen auteursrechtelijk beschermd materiaal weren, maar wel sex en geweld?
Ik vond YouTube's illegale muziek-database geweldig, tot ik zelf een bescheiden hit maakte die 'viral' ging op YouTube zonder dat ik er enige controle over had.
Ik blijf me er nog steeds over verbazen dat een bedrijf zich achter zo'n slechte smoezen mag verstoppen als 'We zijn niet verantwoordelijk voor wat op onze eigen servers wordt aangeboden' en 'we kunnen het onmogelijk controleren'.
Ik kom zelden of nooit sex scénes of extreem geweld tegen op YouTube. Dit is natuurlijk makkelijker te herkennen dan auteursrechtelijk materiaal, maar meestal is toch overduidelijk als iemand (meestal van meerdere artiesten tegelijk) muziek op YouTube zet.
Is dit inderdaad overmacht of eerder een oppermachtig concern?
Toegevoegd na 13 minuten:
TOEVOEGING
Ik hoop geen discussie uit te lokken over de ethiek van YouTube. Dat zou ook hypocriet zijn want ik gebruik het zelf dagelijks. Ik vraag me echt af hoe ze andere ongewenste zaken controleren...
In juli 2006 werden er zo'n 65.000 filmpjes per dag op deze site gezet. Knappe jonge die dat allemaal kan controleren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.