Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zie toelichting: Wat zijn je rechten bij een juwelier?

Ik heb 2 weken terug mijn verlovingsring bij een juwelier gebracht omdat deze mij te klein was. Ik wilde weten of het mogelijk was de ring groter te maken en wat dit zou gaan kosten.
Nu had ik een drukke week en heb op donderdag (dagje weg) zaterdag (cursus) en dinsdag (examen op school) een oproep gemist van deze juwelier.
Vandaag bel ik hen terug over deze gemiste oproepen en wordt mij verteld dat de ring klaar is. Ze hebben hem groter laten maken en de kosten zijn 30 euro.
Toen ik over een prijsopgaaf begon wisten ze hier niks van. Echter een paar minuten na dit gesprek werd ik teruggebeld. Ze hadden het er even over gehad en kwamen met de volgende uitspraak: "we hebben u meerdere malen proberen te bellen ivm prijsopgaaf maar u was niet bereikbaar, nu was de goudsmid hier van de week en hebben wij gezegd laat maar groter maken"
Mogen zij dit doen zonder mijn toestemming? (ik had zowiezo de ring groter laten maken, maar voor dit bedrag had ik ook bijna een nieuwe kunnen kopen, en zo zonder mijn toestemming geeft het toch een apart gevoel)

Wat zijn mijn rechten hierin en wat zou ik kunnen doen om eventueel korting oid te krijgen?
En wat zijn hun rechten? Als ik zeg laat maar kleiner maken komt er waarschijnlijk nog een keer 30 euro overheen, mogen zij de ring in retentie houden tot ik wel betaal? Allemaal vragen die hier opspelen.
Graag tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je duidelijk om een prijsopgaaf gevraagd hebt en nog geen opdracht hebt gegeven om het werk uit te voeren, kunnen ze je niet dwingen het bedrag te betalen. Probeer gewoon eerlijk te zeggen dat je het voor dit bedrag waarschijnlijk niet zou hebben laten doen, kijkend naar de relatie met de waarde van de ring. Kijk hoe ze daarop reageren en geef daarna aan dat je b.v. wel de helft wil betalen.

Persoonlijk vind ik het geen heel onredelijk bedrag, maar ik kan me voorstellen dat je wat anders in je hoofd had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit mogen ze doen, maar jij kan dan weigeren te betalen. Je bent nu niet verplicht om te betalen, maar krijgt je ring dan ook niet terug. Er is de mogelijkheid een rechtszaak op te zetten, maar ik weet niet zeker wat daar uit kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een goed juwelier is..doet hij zulks gratis voor zijn klanten. Ik heb het ooit zelfs laten doen door een juwelier bij wie ik mijn ring niet eens gekocht had.

En dat verhaal over die goudsmid die daar 'toevallig' was is lariekoek. Vrijwel elke goede juwelier heeft zelf een toestel waarmee hij een ring iets kan vergroten.

Als jij echter een onduidelijke afspraak met de juwelier maakt en hij behoudt de ring om die te vergroten..dan moet ik jou zeggen..jammer maar helaas..

Als jij je ring daar achterlaat kan dit juwelier dit als een opdracht zien en feitelijk vragen wat hij wil..

Zelfs als hij/zij jou voor die 'reparatie' €200,- of meer zou vragen..had je geen been om op te staan. Kleiner maken kàn volgens mij trouwens niet meer.

Bij weigering van betaling heeft de juwelier de keuze:

1 Een incassobureau in te schakelen of..
2 Jouw ring behouden.

Voortaan dus duidelijke afspraken maken m.b.t. jouw aan te rekenen kosten of..je artikel weer gewoon mee terug nemen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing