Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met een retourkaartje voor de trein meerdere keren hetzelfde traject afleggen op de desbetreffende dag?

Naar aanleiding van vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/enkele-reis-2x-reizen.26860 vroeg ik me dit af. Een kaartje is tenslotte geldig op een bepaalde dag, het lijkt me dan ook dat je in principe gebruik moet kunnen maken van dat kaartje op die dag ook na controle.

Hoe zit dit nu echt en wat als ik bijvoorbeeld halverwege de terugweg uitstap, mag ik dan naderhand mijn reis naar de eindbestemming voortzetten?

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoegingen:

- Ik heb het over een dagretour in de trein, wat al dan niet met voorbedrukte datum een gehele dag geldig is, inmiddels vond ik op: http://ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/menuitem/include/1193053772723/losse+kaartjes?p=1190105473093&packedargs=language=nl%23enkele-reis-en-retour#enkele-reis-en-retour-id :

--Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.

en:
-- Uw treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur op de datum die op het kaartje staat, tot de volgende ochtend 04.00 uur.
-- U kunt uw reis wel onderbreken, als u het hele traject maar op één dag aflegt.

Dus:

Onderbreken mag duidelijk wel, maar het is nog steeds niet duidelijk of je nu wel of niet meerdere keren mag reizen met hetzelfde kaatje op hetzelfde traject op dezelfde dag.

Controle is overigens niet zo relevant in dit verhaal, want als je inderdaad meerdere keren zou mogen reizen maakt dat stempel van de conducteur als het goed is ook niet uit voor de volgende.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals je zelf al citeert:
--Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.

Hier staat heen en terug.

Niet heen, terug, nog eens heen, nog eens terug.

Dus nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja met een retourtje koop je een dagretourtje, dus de hele dag op het traject waar je hem voor koop.
Ook als je tussendoor in en uit stapt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een retourkaartje mag je slechts 1 maal retour!
Anders dien je een dagkaart te kopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tussendoor uitstappen is geen probleem, zolang je het hele trajec slechts 1 maal aflegt, en in 1 dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je op de heen en terug weg niet gecontroleerd en geknipt word kan het wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Maar als je niet bent gecontroleerd zal het niemand opvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je mag het hele traject eenmaal afleggen. dus kan je halverwege uitstappen en daarna verder reizen, maar je mag niet nog een tweede keer over hetzelfde stuk waar je al geweest bent.

Dus als je van Rotterdam via Den haag naar Amsterdam reist, kan je in Den haag gerust de halve dag blijven. Als je in Leiden controle hebt gehad, mag je niet meer die zelfde dag tussen Delft en Den Haag de heenweg reizen.

Dit verhaal geldt voor enkeltjes en retourtjes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het mag niet, het retourtje is bedoeld voor 1 keer heen en 1 keer terug. Tussentijds uitstappen mag natuurlijk wel.
Maar als je kaartje niet geknipt is op de heen of terugreis, dan kun je natuurlijk nog een keer gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing