Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een bedrijf een verzoek om verwijdering van persoonlijke gegevens inwilligen?

Ik lees net dat Facebook alle chatberichten opslaat, permanent, dus ook nadat je ze zelf verwijderd hebt.

Nou heb ik daar niks interessants staan, maar stel ik zou Facebook of een ander bedrijf vragen mijn persoonlijke gegevens te wissen, moet men daar dan gehoor aan geven? Of mogen ze die gegevens blijven bewaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
ItisILeClerc
13 jaar geleden
of ze het doen is oncontroleerbaar, dus wat de wet zegt doet er in de praktijk niet toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf kan het niet controleren nee, maar toch is het wel controleerbaar. Je kunt er een zaak van maken en dan kan er onderzoek naar worden gedaan. Zo loopt er momenteel ook een onderzoek naar Facebook of ze mensen wel echt alle gegevens verstrekken, wanneer men daarom verzoekt. Dat is bijna gelijk aan een verzoek om verwijdering.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, als je je beroep op artikel 36 van de Wet bescherming persoonsgegevens wel.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/geldigheidsdatum_18-11-2011

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) ziet er op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens als onafhankelijke toezichthouder op toe dat persoonsgegevens zorgvuldig worden gebruikt en beveiligd én dat de privacy van burgers ook in de toekomst gewaarborgd blijft. Zonodig treedt het CBP handhavend op.

Het CBP onderhoudt actief contact met allerlei organisaties in de samenleving, stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van burgers en organisaties en ondersteunt zelfregulering binnen de wettelijke kaders.

Voorbeeld brieven die je o.a. naar FaceBook kan sturen:
http://www.mijnprivacy.nl/Publicaties/Pages/Voorbeeldbrieven.aspx
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Bas, dat ga ik van 't weekend eens even bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, ik hoop dat het sjoege geeft.
Ik heb het zelf nooit gehad op FB. Ben ook een van de weinige mensen die daar niet op staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe ook vrijwel niks met Facebook, alleen een beetje contact houden met sommige personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, wie weet beraam ik wel wilde plannen via Facebook. Moet straks natuurlijk niet de AIVD op de stoep hebben ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die weten je dan ook wel via GoeieVraag te vinden.. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat roept nieuwe vragen op! "Verwijdert GV alle gegevens wanneer je je account opheft, of wanneer je daarom vraagt" ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen zet 'm d'r op! Vind het nu al een goeie vraag!
Post even het linkje hier, dan weet ik er van en kan ik je er een puntje voor geven. Als iemand ermee kapt of eruit geknikkerd wordt zie je wel nog het playmobiel avatarretje maar zonder de naam.
Lijkt me moeilijk dat ze alle bijdragen van die persoon er tussenuit halen, dan lopen sommige discussie mogelijk niet meer. Maar wie weet..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verwijdert-gv-gegevens-account-opheft.267330
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé... is die vraag verwijdert Widar? Ik was er wel benieuwd naar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af van de Algemene Voorwaarden die Facebook stelt. Ik kan me zo voorstellen dat ze daarin wel vermelden dat je toestaat dat Facebook persoonlijke gegevens (gecodeerd) bewaart voor onbepaalde tijd. Uiteraard staat er wel in dat ze deze gegevens niet mogen doorgeven aan derden, tenzij ze dat wettelijk verplicht zijn.

Maar de privacyregels van Facebook zijn erg schimmig, dus ik verwacht dat de wetgever binnenkort nog wel maatregelen treft om de privacy beter te beschermen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je member wordt van facebook ga je akkoord met de voorwaarden. Dat betekend dat facebook eigenaar is geworden van alles wat jij op hun site zet. Dus eigenaar, van al je foto's, je verhalen je verder teksten enzovoort. Dus nee ze hoeven jouw persoonlijke gegevens niet te wissen, want ze zijn immers eigenaar geworden en zullen de gegevens bewaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: