Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iemand, wettelijk gezien, 's morgens om 7.30 uur in een woonwijk met een bladblazer (ongeveer 75-110 decibel) aan de gang gaan?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik ben vergeten te zeggen dat het niet om een bedrijf gaat die dit doet maar 2 particulieren, en 2 bladblazers.
Ergens heb ik gelezen dat het per gemeente geregeld is en per gemeente verschillend kan zijn. Ook dat er matig geluid gemaakt mag worden tussen 8 en 10 uur en daarna mag harder geluid tot 22.00 uur?
Het is nogal verwarrend dus ik hoop dat jullie er het fijne van weten :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De gemeente waarin jij woont die bepaalt de tijd waarop begonnen mag worden met herrie maken. Informeer eens bij jouw gemeente wat de AGP (algemene gemeentelijke bepaling) hierover heeft vastgelegd. Vele gemeentes hebben deze AGP compleet op hun website staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zover als ik weet mag je pas na 10 uur smorgens lawaai maken.
Dus het antwoord is nee.
13 jaar geleden
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Wel heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) een Handreiking burenlawaai opgesteld met oplossingen voor geluidshinder van buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af of dit persoon of bedrijf een ontheffing heeft aangevraagd bij de gemeente. Bouwbedrijven maken ook herrie en beginnen vaak ook rond die tijd, maar dan hebben ze wel een vergunning aangevraagd.

Bij een particulier mag dit pas na 10.00 uur (als deze al zo veel herrie maakt 75 - 110 dB, hoe kom je aan die getallen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag zelf een half uur eerder!
Zie ook de link die ik toe heb gevoegd.
Je kan in de wet geluidshinder ook de hoogte van het aantal decibel lezen wat toegestaan is.
Dus helaas wordt je er wel vroeg wakker van, maar het mag dus wel ( maar ach dan heb je nog wat aan je dag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie een stukje uit onderstaande link, min of meer standaard is blijkbaar 9 uur maar ik denk zelf dat bijna elk bouwproject dan speciale toestemming heeft want die beginnen meestal om 7:30 hr

hoelaat de Bouwvakkers mogen beginnen met lawaai maken?
hangt af van de Gemeentelijke Verordening.
Stel dat de Bouwvakkers 's morgens alom 5 uur willen beginnen dan moeten ze dit ten eerste bij de gemeente aanvragen en 2. ze dienen ook indien ze hiervoor toestemming van de Gemeente hebben gekregen, de bewoners van de bewuste wijk en omgeving in kennis te stellen.
Maar in de regel is het zo, dat de Bouwvakkers pas om 9 uur mogen beginnen, tenzij ze speciale toestemming gekregen hebben om hier vanaf te wijken.
13 jaar geleden
Er is weinig tot niets aan te doen als in een gesprek met de desbetreffende buren aangeven waarom jij het op dit tijdstip hinderlijk vindt.

Er is in de wet omtrent dit niets geregeld, enkel de geluidsnormen die dagelijks in een woning mag zijn is geregeld en dan gaat het om een gewone werkdag over de gehele dag genomen en niet een periodieke overlast van een bladblazer of zaagmachine.

De wet heeft kent alleen een nachtperiode waarin het geluid van de buren tot een minimum beperkt zijn, deze periode ligt tussen 22.00u. 's avonds en de volgende ochtend 07.00u..

Nogmaals:

Ga in gesprek met de buren, mochten deze geheel geen gehoor geven kan je nog altijd overwegen de wijkagent te verzoeken om te bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wel dat je in Amsterdam tussen 0700 en 1800 bouwgeluid mag maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing