Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dood door schuld wanneer je kind overlijdt als gevolg van tekort aan bepaalde voedingsstoffen?

Het begrip ''frutariër'' kende ik nog niet. Ik zocht het op in wikipedia en kwam toevallig het volgende stukje tegen: "Ondervoeding: In 2000 is een negen maanden oude baby overleden aan een longinfectie die samenhing met ondervoeding door een fruitarisch dieet."

Meer van dat verhaal weet ik niet. Wat voor straf staat er dan op de ouders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
912

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Volgens mij is dit nalatigheid maar moet dat eerst goed onderzocht zijn elke mens is anders anders en heeft van bepaalde stoffen meer nodig dan een ander dit hoeft niet perse direct aan de ouders toegeschreven te worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dood door schuld veroorzaakt door alleen het niet voldoende geven van bepaalde voedingsstoffen is, tot op heden weinig van bekend. Ook in jouw vraagstelling staat " in samenhang met" dus niet als enige oorzaak.

Wel is er het schrijnend verhaal van Savanna, waarbij de voogd 6 jaar kreeg, o.a. voor uithongering.

http://nos.nl/artikel/65344-gezinsvoogd-savanna-voor-de-rechter.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is toch schuldig aan de dood. De bewijsbaarheid van de schuld is moeilijk, echter indien het bewezen kan worden kunnen ze daar gewoon voor gestraft worden zoals voor elke dood door schuld.
Het is onomstootbaar dood door schuld, de grote vraag is en blijft in hoeverre zijn de ouders bewust van het feit dat ze het kind te weinig voedingstoffen hebben gegeven.

De maximumstraf is te vinden in artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht:

Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.

Een geldboete van de vierde categorie is maximaal € 18.500,-.

Het minimumbedrag van een geldboete is € 3,-.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat er toch: Wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was sneller met je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelfs een fout gemaakt, heb de oude strafcategorieën gebruikt, de huidige maximale geldboete is 19.000,- Euro. bron; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-zijn-de-boetes-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. De minimum straf is voor alle vergrijpen gelijk. Zo is de maximum straf ook niet alleen voor dood door schuld maar elk vergrijp dat volgens de wetgeving bestraft kan worden met een straf van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn nooit te jong om te leren, ook ik leer nog elke dag bij, ook van deze site. Bedankt voor het plusje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding