Is er een verjaringstermijn voor valse aangifte?
Ik vraag dit voor een goede kennis.
Haar zoon werd een paar jaar geleden aangehouden op verdenking van een aantal ernstige zaken. Een klasgenoot had aangifte gedaan van bedreiging en mishandeling. Dit zou gebeurd zijn onder schooltijd. Maar haar zoon zat in de klas toen dit gebeurd zou zijn. De school heeft dat ook meerdere malen aan de politie doorgegeven. Toch heeft hij 7 weken in voorlopige hechtenis gezeten, omdat het onderzoek zo lang duurde. Uiteindelijk is gebleken dat zijn klasgenoot het hele verhaal uit zijn duim had gezogen en hij is vrijgesproken. En dat was het dan.
Dit is 4 jaar geleden. Ik was stomverbaasd dat ze geen aangifte heeft gedaan van valse aangifte. Kan ze dat alsnog doen? Zij wisten helemaal niet dat dat had gekund. Haar zoon was toen 15 jaar, hij is inmiddels bijna 19 - dus meerderjarig. Kan hij het evt. zelf nog doen?
Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb gisteren moeder en zoon gesproken en hoewel ze het eigenlijk los willen laten, vreet het nog behoorlijk aan beiden. Temeer omdat politie en justitie hem zo hard aanpakten en hem na de vrijspraak niet op de hoogte hebben gebracht van het feit dat hij aangifte had kunnen doen.
Het "slachtoffer" had blijkbaar een "getuige". Die heeft destijds dus ook een valse getuigeverklaring afgelegd. Wanneer de zoon van mijn kennis besluit alsnog aangifte te doen, moet/kan dat dan ook tegen deze getuige?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.