Wie is dan strafrechtelijk aansprakelijk?
Ik zou graag een concreet geval geven:
Een rijksambtenaar van het OM Jan verstrekt vertrouwelijke justitiële informatie over een verdachte [die door de recherche nog niet verhoord is en later buiten vervolging gesteld] naar zijn 50-jarige zus Laura [met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd en toevalig collega van de verdachte] die ze naar haar manager Peter verstrekt die ze naar zijn directrice van juridische zaken Jacqueline verstrekt die ze naar haar bondgenoten van verschillende beursgenoteerde ondernemingen verstrekt waaronder Odette die ze naar haar HR afdeling van de beurgenoteerde onderneming CHOCOPEANUTS & Co verstrekt.
De niet meer verdachte [ op zoek naar een werk] solliciteert drie keer bij CHOCOPEANUTS & Co. De laatste keer kreeg hij van een kortzichtige & domme HR recruiter de volgende reactie: 'Wegens uw justitiële problemen kunnen wij u niet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek'.
Mijn vraag is: wie is aansprakelijk????? Jan en zijn zus: schending van ambtsgeheim en (niet & ambtelijke) corruptie om de zus haar contract verlengd te krijgen.
Maar ik wil weten wat dan de rollen van al die volgende personen zijn die zich die uit misdrijf afkomstige justitiële inlichtingen uitwisselen?
Peter -de manager-, Jacqueline -de directrice van juridische zaken- en van Odette die zich in het bezit van 'giftige' gestolen justitiële inlichtingen is bevonden die ze uiteindelijk heeft verwerkt bij ongeluk ?
Alvorens bedankt
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.