Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je op een schrikkeldag geboren bent (29februari), wanneer ben je dan in gewone jaren voor de wet jarig?

Je mag trouwen op je 18e, alcohol kopen op je 16e. Het is dus belangrijk om te weten wanneer je voor de wet jarig bent. Is dat in dit geval 28 februari of 1 maart? En nog belangrijker..waar staat dit in de wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

In een jaar zitten er 365 dagen.. je wordt na 365 dagen 1 jaar ouder.. Dus reken maar uit op welke dag je komt als je 365 dagen verder telt.

Volgens mij 1 maart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 28 februari is het nog geen 29 februari geweest, dus kan ben je dan sowieso nog niet jarig 'voor de wet' op de 28e. Het is de dag die volgt op de 28e februari waarop je 'voor de wet' jarig bent dan. In schrikkeljaren is dit de 29e februari, in gewone jaren is die dag er niet en dus zal er uitgeweken moeten worden naar 1 maart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 maart als je goed telt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk misschien logisch, maar ik denk als je op 29 februari om 0:30 geboren bent bijvoorbeeld de 28ste gaat vieren en om bijvoorbeeld 23:30 1 maart.
Of de ouders mogen zelf kiezen.

Maar ik weet t niet helemaal zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet zegt niets over de dag waarop je jarig bent.
Als het gaat om het bereiken van een bepaalde leeftijd dan is in een niet-schrikkeljaar dat op 1 maart het geval.
Dus 1 maart vervangt 29 februari in niet-schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing