Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe hoog ia de boete voor baldadigheid?

Ik heb net op een fiets lopen te springen. Verder
Nooit in mn leven iets misdaan.

Toegevoegd na 13 uur:
er is geen schade aan de fiets verder.
er kwam na een tijdje politie in burger aanlopen die om mn id-kaart vroeg. ze hebben mn gegevens op geschreven en gezegt dat ik een bekeuring krijg voor baldadigheid. verder heb ik ook niks meegekregen ofzo.

ik weet dat ik fout ben geweest, en ik heb er wel wat van geleerd. ik hoor van een ander zn spul af te blijven.

de officier van justitie bepaald de boete zeiden de agenten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ten eerste is het geen baldadigheid maar pure vernieling, als ze je pakken kan je alle schade betalen dat loopt snel op kromme wiel kost al minimaal 70 euro en je krijgt ongeveer 40 uur via bureau halt. Bij ons was een fiets gejat, dader had hem gestript en achter gelaten dij de super om de hoek, kreeg bijna 400 euro schade te vergoeden en ook 40 uur via halt.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus geen boete maar gewoon straf, het is ook geen boete zoals door rood rijden of zonder licht, officieel kan het zelfs via de officier van justitie gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De strafmaat is van vele dingen afhankelijk, dat je nog nooit iets gedaan hebt telt daar ook bij.

Daarbij telt of het om de schade, de plek, de oorzaak en nog veel meer dingen mee.

Baldadigheid kent de wetgever niet, dit is vernieling, straf varieert van een paar uur werkstraf tot een paar jaar gevangenisstraf.

Toegevoegd na 37 seconden:
Een boete is overigens ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Een boete van de vierde categorie is maximaal € 19.000,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je bent staandegehouden en een bekeuring hebt gekregen voor baldadigheid? Dan gaat bovenstaande niet op maar zal je tzt een transactievoorstel/strafbeschikking ontvangen.

Het standaardbedrag voor baldadigheid is 180 euro maar kan omhoog of omlaag afhankelijk van het feit en de schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is 180 euro.

In tegenstelling tot mijn voorgangers bestaat baldadigheid wèl in de wet. Ook bekent als straatschenderij.

Het valt niet onder vernieling, tenzij je het doel had om iets daadwerkelijk te vernielen, dan spreek je van artikel 350 wetboek v strafrecht.

Als jij in een jolige bui (biertje op?) een fiets zag liggen en dacht: Ik ga daar eens (even direct gezegd) de paljas uithangen en zogenaamd leuk op een fiets springen, dan valt dit onder baldadigheid. Artikel 424 W.v.Sr.

Nog even voor de duidelijkheid:
Van vernieling is pas sprake als jij echt het doel had om een goed te vernielen. Jij ziet iets en bv in een kwade bui of iemand anders te benadelen ga jij het goed dusdanig behandelen dat het onbruikbaar wordt of schade krijgt. Je hebt het doel en je voert deze ook uit met schade tot vervolg.

Bij baldadigheid hoeft er geen schade te zijn en er hoeft geen aangifte van de eigenaar te zijn. Plus de opzet van de dader (jij dus) is niet vernielen maar puur baldadig gedrag. En dat gaat je dus 180 euro kosten.
Mocht de eigenaar nog aangifte tegen jou gaan doen er is schade aan de fiets ontstaan door jouw jolige gedrag, dan moet je ook nog eens de schade vergoeden. En nee, dit kan niet via de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing