Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie erft mijn huis? Zie extra uitleg.

Ik ben Belg uit de grensstreek met Nederland en ben voor de 2e keer gehuwd. Ik heb 3 kinderen uit mijn vorig huwelijk en 1 uit mijn tweede huwelijk. Nu heb ik zopas op eigen naam een huis gekocht in Nederland. Mijn huidige vrouw vraagt zich af wie het huis erft na mijn eventuele overlijden: zijzelf? In dat geval zou de dochter uit het tweede huwelijk als haar erfgename nadien het huis erven. Of heeft mijn huidige vrouw het levenslange vruchtgebruik en wordt het huis nadien verdeeld onder de 4 kinderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
820

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naar NL wetgeving en geen testament.
Dan zijn je tweede vrouw en je vier kinderen de erfgenamen, ieder krijgt dus 20%.
Je tweede vrouw krijgt het vruchtgebruik over het erfdeel van de vier kinderen.
Als je tweede vrouw overlijdt wordt jouw erfdeel verdeeld (als er nog wat van over is) over de vier kinderen waar ze nog recht op hadden en als je tweede vrouw overlijdt gaat haar vermogen naar haar kind (het ene kind).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is een kwestie waarop het Belgisch recht van toepassing is. Hoe dat luidt weet ik niet. Vraag je Belgische notaris als dat al niet behandeld is bij de notariële levering van je huis.

Naar analogie van de Nederlandse bepalingen: Aangenomen dat er niet zoals in Nederland in beginsel gemeenschap van goederen is met je echtgenote. Als er een langstlevend testament is of dat dat wettelijk in België is bepaald dan erven jouw 4 kinderen. Je vrouw heeft het vruchtgebruik op wat zij na jouw overlijden verkiest en de 4 kinderen hebben terzake een vordering op haar.

Wij weten uiteraard niet wat jij in je testament en huwelijksvoorwaarden regelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding