Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het juridische verschil tussen dreigen en intimideren?

En daar bedoel ik mee: hoe maakt politie/justitie daar onderscheid in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om van een strafbare bedreiging te kunnen spreken, moet je dreigen met een misdrijf.

"Ik kom je nog wel eens tegen", "ik weet waar je woont", "Als je dat doet, dan zul je het wel merken"

Dat is intimidatie en niet strafbaar.

Want degene die intimideert kan het anders uitleggen: Als hij zegt: "Ik zoek je nog wel eens op" kan dat heel bedreigend over komen maar het zegt niets.

Komt hij je opzoeken om koffie te komen drinken of wil hij je wat aan doen? Uit die intimiderende opmerking kan je niets bewijzen.

Een bedreiging moet iets zijn waarin gedreigd wordt met een misdrijf. Hij moet dan bv zeggen: "Als ik je tegen kom, dan maak ik je kapot, steek ik je neer, schiet ik je af, sla ik je helemaal in elkaar etc etc".

Dat is dus het juridische verschil tussen intimidatie en bedreiging.

Resumerend: Zijn het opmerkingen die je op verschillende manieren kan interpreteren en er wordt geen strafbare daad in genoemd, dan intimidatie en kan je niet vervolgen.

Bedreigen met een misdrijf, strafbaar en vervolgbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
P.s. met dreigen met een misdrijf moet uiteraard een geweldsmisdrijf zijn, voor de duidelijkheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Intimideren is bv als iemand met een dreigende houding zegt " Dat zou ik niet doen als ik jou was !" Dreigen is als hij zou zeggen " Als je dat doet vermoord ik je! "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Ook zeggen "Als je dat doet vermoord ik je" is eveneens intimiderend. De vraagsteller wil weten wat het juridische verschil is.
Zie verder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind onze antwoorden toch een beetje op hetzelfde neerkomen :-) Als hij zegt, als je dat doet vermoord ik je is dat dreigen met een misdrijf. Verder vind ik jouw antwoord prima verwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het idd ook als intimidatie zien
Intimidatie is geen strafbaar feit. Dit heet dan of dwang, 284 strafrecht, of bedreiging met misdrijf, 285 strafrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding