Is harder rijden dan aangegeven toegestaan als het op dat moment de verkeersveiligheid bevordert?
Ik zal een situatie proberen te schetsen. Je rijdt op de autosnelweg volgens de aangeven snelheid: 100. Achter je rijdt een bumperklever, gevaarlijk dicht in de buurt. vlak Voor je komt een auto invoegen met 70KM per uur. De veiligste oplossing zou zijn, van links naar rijstrook wisselen en het autootje passeren. Maar, dan zie je in je linker buitenspiegel een BMW aan komen scheuren met een rotgang. Veilig oplossen zou zijn, een flinke dot gas geven, om zo snel mogelijk de te langzaam rijdende auto te passen, waarmee je de maximumsnelheid overschrijdt.
Door deze oplossing ben ik overigens gezakt voor mijn rijexamen, zo vergezocht is het dus niet.
Toegevoegd na 14 minuten:
Ik probeer nog iets duidelijker te zijn. De invoeger was al fout. Die gooide hem zo voor mijn auto. Gezien de hoge bosjes op dat punt had ik deze persoon te laat gezien. Remmen had als consequentie dat de persoon die achter me reed mijn kofferbak in zou duiken. Dus in de korte tijd die ik had om na te denken leek dit me de beste oplossing. Mijn instructeur die achter me zat heeft later protest aangetekend bij het CBR, hij vond wel dat ik op dat moment goed had gehandeld, ook was het in strijd met de algemene regelgeving. Hij noemde daarbij artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.