Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan ik de wet- en regelgeving vinden voor het sollicitatiegesprek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik denk niet dat er echt een wet- en regelgeving is voor een sollicitatiegesprek. Maar er zijn wel regeltjes waar je je aan kunt houden: zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgeens mij bestaat dat niet. In een sollicitatiegesprek bespreek je wat de werkgever en werknemer van elkaar verwachten. In de vacature mag de werkgever niet discrimineren op sexe, leeftijd en nationaliteit, dat schijnt wel wettelijk geregeld te zijn, maar de bewijzen daarvoor zijn moeilijk te krijgen(Of de werkgever dat wel of niet doet)
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Daar zijn geen wetten voor.
En de regels die er zijn, zijn ook nog eens vrijblijvend.

Voor werkgevers:
De sollicitatiecode is een document dat is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP). De sollicitatiecode bevat basisregels waarvan verwacht wordt dat een bedrijf of organisatie deze in acht neemt. Via deze code wordt geprobeerd om een zo eerlijk en open mogelijke behandeling te creëren voor sollicitanten. Bedrijven en organisaties zijn niet verplicht om deze code te volgen.

Voor de sollicitant:
De sollicitantencode is een code die is ontwikkeld om sollicitanten aan te geven hoe ze zich minimaal behoren te gedragen tijdens een sollicitatieprocedure. De sollicitantencode is eigenlijk de tegenhanger van de sollicitatiecode die zich op de bedrijven richt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel een paar wettelijke regels wat betreft een sollicitatie gesprek. Ik heb mij hier toevallig van de week ook in verdiept. Dit is vooral gericht naar de vragen die jij wettelijk gezien niet hoeft te antwoorden en wat een werkgever wel en niet mag uiten tijdens het gesprek.

Hierover heb ik een goede bron gevonden die wel interessant is om te bekijken. Ik adviseer ook eens op meerdere linken te klikken op de site. Zo ben ik er redelijk goed achter gekomen wat nu wel en niet mag tijdens een gesprek.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens inderdaad wel zo, dat de meeste regels en eventuele wetten vrijblijvend zijn zoals door anderen werd vermeld. Je kunt iemand bijvoorbeeld niet aanklagen voor een "verboden" vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding