Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Leerplichtambtenaar verplicht na je achtiende?

Ik ben meerderjarig en ga nog naar de middelbare school (HAVO). Ik ben dit jaar al een paar keer te laat gekomen en volgens de school moet ik binnenkort naar de leerplichtambtenaar als het doorgaat. Nu meende ik dat het niet hoefde, omdat ik niet meer leerplichtig ben. Volgens de school wel.
Mag de school mij verplichten om naar de leerplichtambtenaar te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je bent niet meer leerplichtig, maar dat betekend natuurlijk niet dat je te laat mag komen. Maar de leerplicht ambtenaar zal niets kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Je zit op deze school en daarmee geef je aan dat je je aan de gestelde regels gaat houden. Als je dat niet van plan bent, kun je ophouden de tijd van de school te verdoen. Maar je zult toch eerst je startkwalificatie moeten halen voordat je van school af mag, of je nu 18 bent, of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het makkelijker te maken, dit staat op de site van het ministerie:

Jongeren onder de 18 jaar zijn verplicht om onderwijs te volgen totdat ze een startkwalificatie (havo-, vwo-, mbo-diploma niveau 2 of hoger) hebben.

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik nog nooit opgeroepen ben door de leerplicht ambtenaar omdat ik met mn 18e van school ben gegaan en geen startkwalificatie heb. Ik hoef niet te werken of naar school. Wat wel is, is dat als ik ww wil aanvragen, ik dit niet MAG tot mijn 27e, omdat ik dus geen startkwalificatie heb.

Het is dat ik straks weer uit mijzelf naar school ga, maar als ik voor altijd blijf werken (en er zijn ECHT wel bedrijven die mensen aannemen zonder opleiding!! Dat weet ik uit ervaring van kennissen).

De leerplichtambtenaar is er niet alleen om jou wettelijk te verplichten tot iets..maar ook voor adviezen en hulp voor moeilijkheden en je toekomst.
Ze kunnen je wel verplichten, je moet je immers aan de regels van school houden, maar als je van school af gaat kunnen ze je niet tegen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing