Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geluid-overlast door leegstandsbeheerders. Hoe er tegen op te treden?

Kleine, na-oorlogse rijtjes huisjes. Worden uiteindelijk gesloopt, vanwege gehorigheid. Meeste woningen nu bewoond door anti-kraak, sommige door 'normale' huurders. Maar een anti-kraak bewoner zorgt voor geluidsoverlast door computer en TV (Joekel, met zo'n bioscoop-effect). Gesprekken helpen niet en anti-kraak organisatie zegt niets te kunnen doen. Is dat wel zo? Organisatie wist immers de reden voor de sloop van de huisjes. Dan is het toch dom om er mensen in te plaatsen die geluidsoverlast veroorzaken? Ik overweeg juridische stappen. Iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 28 minuten:
....Ik woon er ook voor 22.00 uur, beste mensen. Overlast is overlast. Ook om 13.00 of 17.45 uur......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Als het na 22u is kun je de politie bellen, dan moet het stil zijn.
Zeker als het dagelijks is kun je dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De goede anti kraak organisaties hebben strenge regels vwb het veroorzaken van overlast. overtreden betekent verhuizen. Probeer te kijken welke AK organisatie het huis beheert en neem contact op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij geluidsoverlast van de buren in de avond en nachtelijke uren, en dan hebben we het dus niet over de normale woongeluiden, kunt u de politie verwittigen.

Tevens kunt u bij de verhuurder aangeven dat u een verminderd woongenot ervaart. Verhuurder is dan aan zet. Mocht een en ander door verhuurder niet naar behoren worden opgelost, dan kunt u, ivm dit verminderde woongenot, een deel van de te betalen huur inhouden, totdat de zaak naar behoren is opgelost. Een en ander wel even duidelijk schriftelijk melden bij de verhuurder.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wij hebben ook antikraak gewoond. Dat ging uit van de stichting Carex. Die konden we gewoon bellen als er overlast was. Na 3 waarschuwingen moest je er uit. Maar alleen bij extreme geluidsoverlast. Na 10 uur moest het stil zijn. Dat stond ook in ons contract. Wij betaalden maar 80 euro huur per maand en waren blij dat we een dak boven ons hoofd hadden dus als er eens overlast was zeurden we niet zo snel. We hebben er ook maar een half jaar gewoond. Bovendien zijn oude woningen nou eenmaal heel gehorig. Wij hoorden de tv van de bovenbuurman ook heel duidelijk. Ik kon gewoon letterlijk verstaan waar hij naar keek... Hij zette hem wel zachter maar dan nog... Tja, wij maakten ook wel eens lawaai en we hadden een pasgeboren baby... Het is in zo`n situatie nemen en geven. Op zich kun je gewoon contact opnemen met de stichting waarvan je huurt en dan horen ze stappen te ondernemen. Maar ik weet dus niet van welke antikraakstichting jij huurt en wat er in jouw contract staat. Je kunt wel juridische stappen ondernemen maar of dat het waard is? Je wist zelf toch ook toen je de woning accepteerde dat ze gehorig zijn en dat je overlast zou kunnen verwachten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede toevoeging! Het schijnt er nog steeds bij mensen niet in te willen dat overlast NIET afhankelijk is aan tijden. Ik heb hier vaker over geschreven, maar nog steeds antwoorden van : pas na 22 uur. Onzin. Overlast is overlast. De tijden zijn richtlijnen. (wie duidelijkheid wil hierover, zoek even op GV op dit onderwerp)

Voor jouw probleem:
De eigenaar (waarschijnlijk de gemeente of woningbouw) hierover inlichten. Dus degene aan wie jij de de huur betaalt is verplicht jouw woongenot te verschaffen.

En dan gaat het niet om nu en dan een boortje die je hoort, maar als jij de hele dag door het gedender van muziek, TV's of wat dan ook moet aanhoren, is het wel degelijk overlast al is het om 12 uur 's middags.

De verhuurder aanschrijven en van deze eisen dat zij passende maatregelen treffen.
Ik zou het niet meteen doen, maar je heb dan recht om de huurbetaling achter te houden. Hou dit geld wel achter de hand, je moet dit wel terug kunnen betalen indien het probleem is opgelost.

Dit is de enige manier om maatregelen te kunnen treffen.
Wat erg verstandig is, om de wijkagent in kennis te stellen. Laat deze constateren wat de overlast is. Hij behoort daar in de politiesystemen een rapportage over te kunnen maken die hij weer in bemiddeling kan overleggen. Ook handig, mocht er een overweging komen tot juridische stappen, dan kan de advocatuur dit ook inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing