Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een huisgenoot gehad die heeft geluidsboxen geleend van een vriend, wie moet ze eigenlijk teruggeven aan haar vriend?

tot op heden (vanaf 2009) is mijn huisgenoot niet meer teruggekomen om de boxen terug te halen, ik heb ze ondertussen wel gebruikt, ben ik nou verplicht de eigenaar op te sporen of blijft mijn huisgenoot daarvoor verantwoordelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De vraag roept vragen op. Op basis van de vraagstelling vraag ik me af waarom je denkt je dat jij daartoe verplicht zou kunnen zijn. Zijn ze geleend in jouw aanwezigheid en met jouw instemming?
Voel je je daarom een beetje schuldig of verplicht t.o.v. je vroegere huisgenoot?

Is het een gemeenschappelijke vriend?Zo ja, dan kan het zijn dat de huisgenoot ze heeft achtergelaten o.b.v. de (onuitgesproken) veronderstelling dat jij ze terug zou geven.
Tenslotte, wat vindt die vriend er zelf van?

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom kijk in de spiegel en ga bij jezelf te rade. Omdat jij deze vraag stelt, denk ik dat het het meest eenvoudige en het beste is dat jij je inspant om ze bij de eigenaar te bezorgen nadat je hem gevraagd hebt of hij ze terug wenst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat moet je huisgenoot zelf uitzoeken, jij hebt niks geleend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je huisgenoot verantwoordelijk blijft, maar dat het wel zo netjes is , als je zijn adres hebt, om hem een berichtje te sturen, met de vraag wat er met de boxen moet gebeuren. Als je de eigenaar kent zou je die ook bericht kunnen sturen. Meer kun je niet doen
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Nee, je huisgenoot is degene die ze geleend heeft en is er dus verantwoordelijk voor dat ze weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomen. Maar mochten ze je in de weg staan, dan kun je natuurlijk altijd nog je gewezen huisgenoot aansporen om ze op te komen halen. Jij hoeft verder geen actie te ondernemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat je je verantwoordelijk voelt, als diegene er naar komt vragen moet je ze geven, maar ik zou diegene niet gaan opsporem
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij moet die boxen beslist NIET teruggeven aan die derde persoon. Je hebt met die derde persoon helemaal niets te maken, maar alleen met jouw oude huisgenoot. Stel dat je die zgn eigenaar opspoort en de boxen aan die persoon geeft. En dan komt later jouw oude huisgenoot opeens op de proppen en beweert dat je de boxen ten onrechte aan iemand hebt gegeven ? Dan ben jij de gebeten hond, en dat lijkt me niet echt de bedoeling. Je bent dus niet verplicht om een vermoedelijke eigenaar op te sporen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien ben jij momenteel de "houder" van het eigendom van iemand anders.

Hier valt wel over te discussieren want het lijkt er op dat jij de boxen niet 'houdt' maar 'in bezit' hebt genomen. Je gebruikt ze immers.

Jij mag de boxen niet beschadigen of kwijt maken.

Dus je kan drie dingen doen:

1: niets. Wacht tot de eigenaar de boxen komt claimen.
2: de eigenaar opsporen en gelegenheid bieden om ze te halen.
3: je huisgenoot vragen de boxen voor de eigenaar te 'houden'. Dan ben jij niet meer verantwoordelijk. (want dat ben je nu feitelijk wel)

Dus toch nog ietsjes ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: