Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik strafbaar door kat?

Als Er een kat op het dak zit en ik gooi er een emmer water overheen hij schiet wakker en valt en breekt zijn been. Ben ik dan strafbaar? (op mijn terein)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee helaas niet volgens de wet. Het is toegestaan honden en katten te doden op eigen grond. Niet mijn idee maar de nederlandse wet...

Toegevoegd na 1 uur:
Voor alle minnen schrijvers hieronder nog een linkje voor jullie weer het verkeerde knopje indrukken.

Toegevoegd na 1 uur:
En nog maar een stukje tekst overgenomen van de kattenbescherming Nederland:

Bij de http://anti-kattenhaters.hyves.nl maken we melding katten die slachtoffer zijn geworden van kattenhaters. In ernstige gevallen sturen we een groepsbericht uit. Vrijwel altijd is er een roep door kattenliefhebbers naar het straffen van de dader.

In Nederland is het doden van een kat niet strafbaar. In de zeldzame situatie dat een dader wordt gepakt is er slechts sprake van vernieling van eigendom. Een kat is wettelijk gezien een ding. Vergelijkbaar met een fiets, een plant, een stuk hout, een stoeptegel.

Sterker nog de makers van de wet stimuleren het doden van katten. Onder aanvoering van de grotere partijen PvdA, VVD en CDA wordt het doden van katten aangemoedigd. Jagers in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord Brabant hebben vrij spel.

Wat kun jij doen tegen kattenhaters?
- Stem op een kattenvriendelijke partij. Bijvoorbeeld GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66, SP of PVV.
- Maak melding als je een situatie kent of vul informatie aan op de http://anti-kattenhaters.hyves.nl.
- Waarschuw zoveel mogelijk mensen als er iets met katten aan de hand is.
- Geef altijd je mening, laat je niet overheersen door meningen van mensen die het doden van onschuldige dieren de normaalste zaak van de wereld vinden.
- Probeer je kat binnen te houden.

Besef dat katten in Nederland vogelvrij zijn. Dankzij onze regering, dankzij het egoïstische stemgedrag van vele Nederlanders, dankzij culturen en geloven die niets met katten hebben, loop jij kans dat jouw maatje buiten iets overkomt.

Toegevoegd na 19 uur:
Nog een klein ding voor de wet is een kat (of hond) een ding een gebruiksvoorwerp dus doden mag, maar als het schade heeft kun je aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Strafbaar niet maar als er getuigen zijn kun je wel moeten opdraaien voor de kosten van de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig parket
De eigenaar van het beest is ten aller tijden aansprakelijk, ook voor de schade die zijn kat aanricht en in feite moet hij er voor zorgen dat zijn kat NIET op jouw dak zit.

Ik denk dat als jij claimt dat je geen idee had dat de kat er zat en dat je je dak wilde schoonmaken dat het dan nog een lastig iets wordt om jou aansprakelijk te stellen.

Ik hoop dat het een fictief voorbeeld was want katten breken gelukkig niet zo vaak, dus je zult het niet zo makkelijk aan de hand hebben
13 jaar geleden
Als je moedwillig een emmer water over de kat gooide met de bedoeling deze van je terrein te verjagen en ze breekt hierdoor wat, zou dat eerder kunnen vallen onder dierenmishandeling. Ongeacht waar of op wiens terrein dat gebeurt.

De vraag blijft dan of je het moedwillig deed om de kat te verjagen en/of je moedwillig de kat hiermee hebt willen verwonden. Een dier moedwillig verwonden mag immers niet, in tegenstelling tot het "humaan" doden van een dier om de juiste redenen.

Dierenmishandeling is wel degelijk strafbaar. (als er daarvan sprake zou zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij lukt je dit nooit voordat je met een emmer water langs komt is de kat al weg.Maar stel dat het lukt ben je volgens mij niet strafbaar.En als hij/zij gewond raakt die kans is volgens mij erg klein .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 36 Gezondheids en Welzijnswet voor dieren stelt het strafbaar om een dier pijn of letsel te veroorzaken. Als een kat op je dak zit is het al de vraag of je een redelijk doel hebt, en of er geen alternatieven zijn zoals lawaai maken en om de kat weg te jagen.

1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:

a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.

3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing