Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je gevolgschade claimen bij de leverancier van verkeerd geleverde terrastegels?

Ik heb nieuwe terrastegels geleverd gekregen, maar de partij is verdeeld over twee kleurnummers met een behoorlijk kleurverschil (dat betwist de leverancier niet).

Ik heb de terrastegels stuk voor stuk (80 stuks a 40 kilo) naar de tuin laten brengen en een stratenmaker ingehuurd voor een dag, die na een half uur naar huis kon omdat doorwerken niet zinvol was, want de tegels moeten terug naar de leverancier. Die dag van de stratenmaker moet wel betaald worden, weliswaar niet het hele bedrag omdat er ook niet voor gewerkt is maar de dag was wel voor mij ingepland.

De leverancier bestrijdt de fout niet en zal wel nieuwe tegels leveren, maar kan ik juridisch gezien ook de extra kosten op de leverancier van de tegels verhalen?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

leg je oor eens te luisteren bij een rechtswinkel,en misschien heb je zelf rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de leverancier hiervoor aansprakelijk stellen.
Dat zal je schriftelijk en met redenen omkleed moeten doen.
Het probleem komt alleen maar als de leverancier er niet op in gaat. Dan zal je een juridische zaak moeten aanspannen en of dat zijn geld waard is?
Handiger is om met de leverancier van gedachte te wisselen en zo korting te krijgen op de tegels. Dat kan jouw kosten compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat hier geen sprake is van gevolgschade. In het BW bestaat dit begrip niet, wel in jurispondensies.
Gevolgschade onstaat b.v. door brand en het BW spreekt dan van Vermogenschade. Zie voor artikelen BW 6 art. 98.

Het was aan jou de taak om de geleverde tegels af te nemen en op juistheid te controleren. Je had in dit geval aan de hand van de kleurnummers kunnen zien dat er twee verschillende partijen waren geleverd i.p.v. een.
Hetzelfde kan gebeuren met wandtegels en behang.

Volgens mij is de leverancier van de tegels alleen verplicht de tegels tegen een juiste partij om te wisselen en de kosten die hieruit ontstaan voor zijn eigen rekening te nemen. De kosten die jij extra hebt gemaakt vallen hier dan buiten.

In een eerder antwoord is gesuggereerd om met de leverancier te gaan praten. Misschien is hij inderdaad bereid de partij uit coulance met korting te leveren, zodat hij toch enigszins aan de door jouw gemaakte extra kosten tegemoet komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing