Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de zwaarste straf volgens de Nederlandse wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De zwaarste straf die iemand kan krijgen is levenslang in Nederland. Tot 1870 werd in Nederland ook nog de doodstraf gegeven, maar die werd in dat jaar afgeschaft. Een levenslange gevangenisstraf betekent overigens ook dat de gestrafte zijn of haar hele leven in de gevangenis moet zitten. Wel kan de Koningin gratie verlenen en hoeft de gestrafte niet zijn hele leven in de gevangenis te blijven.

De en na zwaarste straf is 30 jaar

Toegevoegd na 22 minuten:
en na = een na
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk levenslang of iets met TBS (dwangverpleging)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenslang. Of een geldboete van de 6e categorie à (max) 760.000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
levenslang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van de beleving van de gestrafte af denk ik. Maar levenslag is volgens mij wat je bedoeld

Toegevoegd na 1 minuut:
Levenslang dus.
Boetes kunnen volgens mij onbeperkt hoog worden, aangezien daarin ook verdiend geld kan worden terug gevorderd.
Verder zou TBS zwaarder kunnen uitpakken dan levenslang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaarste straf bestaat eigenlijk niet (meer). Volgens mij is een zware straf een gevangenisstraf of boete of taakstraf die niet evenredig is met de overtreding die je hebt gemaakt.
Bijvoorbeeld iemand die een auto steelt en 5 jaar gevangenisstraf krijgt, of iemand die vuurwerk afsteekt vóór of ná de toegestane tijd en hiervoor een werkstraf van 240 uur krijgt.

De hoogste straf is levenslange gevangenisstraf, de zwaarste straffen zijn gelukkig afgeschaft....denk hierbij aan folteringen en martelingen en doodstraf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is wel een zwaarste straf....iemand die jarenlang onterecht door justitie is opgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaarste straf is de doodstraf. Weliswaar was sinds 1983 tot voor kort formeel de doodstraf afgeschaft. Echter, omdat op de voormalige Nederlandse Antillen de doodstraf nog bestond en op 10 oktober 2010 Bonaire, Sint Eustatius en Saba bijzondere gemeenten van Nederland zijn geworden werd de wetgeving zoals deze bestond, dus met doodstraf, overgenomen. De (straf)wetgeving op deze eilanden zal geleidelijk wel worden vervangen door de Nederlandse. Dat betekent dat sinds die datum tijdelijk de doodstraf van toepassing is in drie Nederlandse gemeenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronaldP (1227)

TBS…
Levenslang betekend in nederland iets van 10 jaar.
TBS wordt vaak opgelegd zonder dat vooraf een tijdsduur is bepaald.
Dit kan dus in principe ECHT levenslang duren!
13 jaar geleden
Levenslang is in Nederland ook echt levenslang. De koningin kan je gratie verlenen, maar heeft dit nog nooit gedaan. in Nederland zijn er op dit moment ook een aantal levenslang gestraften die al veeeeele jaren zitten. Denk aan het beest van Harksteede, Frankie van de bende van venlo, Mohammed B. Die komen niet meer na 10 jaar vrij, maar zullen hun leven in de gevangenis blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaartste straf bestaat niet meer , Dat WAS de doodstraf maar dat is afgeschaft , nu heb je ''levenslang''
Maar dat is ook niet ''Levenslang'' dat is Maximaal 15 jaar (zie bron) Daarbij komt er nog een hoge boete bij

In amerika heb je wel levenslang, maar daar is de wet veel strenger

Mvg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meerdere malen levens langs met dwangverpleging zonder uitzicht op vrijlaten.
wat mij betreft is dit niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing