Is de NS aansprakelijk voor gevolgschade bij wanprestatie?
Een hotel geboekt op Terschelling. Volgens www.9292OV.nl zou er, wegens werkzaamheden aan het spoor, een NS-busdienst rijden tussen Uitgeest en Alkmaar, waar we na 25 minuten zouden arriveren.
We stapten op een bus met het opschrift "Sneldienst". Eenmaal onderweg bleek van een sneldienst helemaal geen sprake: die was, volgens de chauffeur, door de NS afgeschaft, ondanks de tekst op de bus.
Uiteindelijk duurde de rit ruim 50 minuten. De aansluitende bus die ons van Alkmaar naar Harlingen zou brengen, was al lang vertrokken. Ander openbaar vervoer naar Harlingen was er niet. Alleen per taxi konden we op tijd in Harlingen komen om de laatste boot naar Terschelling te kunnen halen.
De NS weigert de extra (taxi)kosten te betalen: "Vertragingen en wijzigingen hebben diverse oorzaken. Die zijn niet altijd te voorkomen", schrijven ze.
Als sprake zou zijn geweest van "overmacht", dan zou ik het logisch vinden dat de NS de kosten niet vergoedt. Maar in dit geval was geen sprake van overmacht, maar van wanprestatie. Ieder bedrijf is in zulke gevallen aansprakelijk, waarom de NS niet?
Ik ben benieuwd naar de reacties (met name vanuit een juridische invalshoek!) en houd me aanbevolen voor nuttige adviezen...