hoe moet ik bewijzen dat er een huis is het buitenland is? (zie uitleg)
na het overlijden van mijn vader laat mijn lieftallige stiefmoeder vanaf dag 1 spontaan niets meer van zich horen. (op een lekkend dak, een kapotte ketel en andere k#tklusje na)
nu hoorde we via via dat het huis verkocht is (ze waren getrouwd op huwelijkse voorwaarden) maar info krijgen we niet.
het probleem is dat er geen medewerking is w.b. een boedelbeschrijving, er dingen worden weggegeven en af worden gevoerd naar de stort. en er een 2e hypotheek is aangevraagd destijds om een huis in jakarta op te knappen.
het huis staat niet in de inbreng, en ik voel er geen hol voor om hieraan mee te betalen. (hypo was aflossingsvrij, dus mijn deel gaat minder worden door dat huis in de rimboe ergens)
hoe toon ik aan dat er een huis is? ik heb enkel een vage foto, en medewerking van mijn aller schattigste stiefmoeder kan ik wel op mijn buik schrijven.
WOZ kennen ze daar niet, dat is me wel duidelijk. in de hypotheek aanvraag staat ook niets over een huis (dat zal belastingtechnische reden hebben gehad destijds :)
zaken worden nu afgerond, dus wie een tip heeft.... laat maar horen!!!
de boedelbeschrijving dwing ik wel af, maar hoe nu toch met het huis en die dikke hypo die hiervoor is afgesloten?
Ze erft alles, bezittingen en ook de schulden, als kind heb je nergens recht op, maar heb je ook geen verplichtingen t.a.v. een hypotheek of iets dergelijks. Je hebt wel recht op en zgn vordering, dat houd in dat je pas erft als jouw stiefmoeder komt te overlijden, het zgn kindsdeel(als er dan nog wat over is, want is alles op dan heb je gewoon pech).
In 2002 is het erfrecht drastisch verandert.
In Indonesië hangt je recht halen vaak af van het bedrag, dat je er voor over hebt.
0900-3469393, 80 cent per minuut en bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur.
Wie weet kunnen zij je verder helpen zonder meteen een dikke vette rekening aan je broek.
Wat een enorme ellende meis!! Dat zijn van die fijne dingen die je er niet bij wil hebben, het is al rot genoeg....
Sterkte en een knuffffff!!!!!!
de laatste helft gaat nog een keer in 3en. en deeltje voor stiefmoeder, een deeltje voor broerlief, en 1 deeltje voor euca. in 2002 is het idd veranderd. anders was het gewoon 50/50 geweest (mij pa had dan een boekhouding bij moeten houden en het overgebleven geld maandelijks moeten delen met haar. op zich kon dit al niet, want alles ging naar het dorp in jakarta) voor mijn part hou ik geen rode stuiver over, het is voor mij een principe kwestie. ik ben haar al genoeg tegemoet gekomen. heb premies losgemaakt, uitkeringen aangevraagd, geld gegeven, boodschappen gehaald, vriezers volgepropt, kosten van de kerk etc, dus dan werkt het bij mij niet op de manier gewoon. hoe wel, tja.... das nu net de vraag dus!!
* In welk land zijn je vader en stiefmoeder getrouwd?
* In welk land is je vader overleden/
* Had je vader in NL ook een huis?
* In welk land is het contract voor de huwelijkse voorwaarden opgemaakt.
* had je vader een testament opgemaakt en zo ja in welk land?
* als er een NL testament was, dan ben je toch door de notaris hiervan op de hoogte gebracht en zo ja, dan weet je ook wat de huwelijkse voorwaarden inhielden. B.v. kon je stiefmoeder rechten ontleden aan het testament, en hoe was de verdeling van het vermogen. Ben je opgeroepen door een notaris na het overlijden van je vader?
* De boedel maakt geen deel uit van het te verdelen vermogen en als je vader had gewild dat jij daar een deel van zou krijgen dan had hij dit moeten vermelden in een handgeschreven codicil. Is dit gebeurd?
* Zo niet, dan had de inboedel verkocht moeten worden en de opbrengst had verdeeld moeten worden onder de erfgenamen!
* Je zegt dat er een 2e hypotheek is aangevraagd. is die ook verzilverd en op welk onderpand?
* Wat versta je onder ïnbreng"?
* Het maakt niet uit of er een huis is in Jakarta. Er is een 2e hypotheek verleend, waarschijnlijk op een huis in NL. Klopt dit laatste?
* Als je niet kunt aantonen dat je vader eigenaar was van een huis in jakarta heb je een probleem. Als hij NL belastingplichtig was, dan zou dit eventueel bij de belasting bekend zijn. Vele vragen voor een gecompliceerde zaak.
2 nederland
3 ja deze is onlangs verkocht hoorden we via via
4 nederland
5 er is geen testament
6 ook niet als de inbreng beschreven is in de huwelijkse voorwaarden?
ik kan me beroepen op mijn wilsrecht, maar het meeste is al cadeau gedaan aan haar fam of naar de stort afgevoerd zonder ons medeweten (dit mag ze wettelijk gezien ook gewoon doen)
verdeling vermogen na veranderingen van de wet is niet meer 50/50 (stiefmoeder en kinderen) maar
50 stiefmoeder, andere 50 gaat door drieen. 1/3 stoefmoe, 1/3 mijn broerjte en 1/3 euca.
handgeschreven codicil is er niet. 7 dat mag niet want het is van haar maar we hebben een vordering waar we geen hol mee kunnen. ze heeft het in vruchtgebruik en werkt niet mee aan een boedelbeschrijving. (hiervoor benader ik mijn advo als het voor de laatste keer niet wil met uitleg van de notaris) 8 geen idee, er zijn 3 hypotheken op het huis. 1e aankoop van het huis, 2e het huis in het buitenland, 3e kunststof kozijnen. de hypotheek was aflossingsvrij.
9 inbreng zoals deze is beschreven in de huwelijkse voorwaarden.
10 dit was de overwaarde van het huis.
11 bij de belasting is hierover niets bekend, om deze reden is er ook niets bij de hypotheekverstrekker bekend over de reden van de 2e hypotheek, wat bij de 1e en 3e wel het geval is. (had ik hier al niet antwoord op gegeven net als jij op mijn vraag?) :-)
de man heeft geen pijn gehad, geen naar lang ziekbed, de dag ervoor nog gefeest, gegeten, lopen ouwe hoeren zoals ie het zelf noemde etc. heb hem een paar uur voor zijn dood nog gesproken en dingen die gezegd waren die waren ook gewoon gezegd.
voor zover je het kan zeggen 'hij had een mooie dood'.
gescheurde aorta, dus het leven was echt binnen een paar tellen geleefd. natuurlijk mis ik die mopperkont van me, maar ik ben dankbaar dat het op deze manier is gegaan (wat klinkt dat) want het het ook anders meegemaakt. het gaat me niet om die f#cking knaken hoor, ik had allang mijn slag kunnen slaan ALS ik zo triest in elkaar zat, maar zo ben ik niet.
ik vind het meer een principe kwestie omdat mijn broertje en ik nu als vuil behandeld worden. sorry, over my dead body gewoon (je moest het hele verhaal eens kennen, werkelijk waar) we hebben ons best moeten doen om onze naam op de rouwkaarten te kunnen krijgen anders hadden de mensen niet eens geweten dat ie man 2 kinderen en 2 kleinkinderen had!!!! mijn ouwe heer zou zich omdraaien in zijn graf, maar goed dat kan niet. (crematie) we hebben met pijn en moeite as gekregen van onze vader (ook weer via via!) en wie weet komt er middels de wilsrecht zelfs een theelepeltje vrij zodat ook mijn kinderen een aandenken hebben aan hun opa. (deze blijken overigens uit spontaan uit haar leven weggevaagd te zijn)
de dag na het overlijden sloeg die trol om als een blad aan een boom en heb haar echt uit de shit geholpen hoor, als hulpje in de huishouding maar ook financieel uit eigen zak.
en NOG als het moet (die belofte heb ik gedaan naar die ouwe heer van me, dus die los ik in tot het mijn beurt is om te gaan, maar ze zal het voortaan wel even aan moeten gegeven want haar nieuwe adres en foonnummer is voor ons een raadsel) het is voor mij een principe kwestie. als ik genaaid wil worden vraag ik wel om. wil gewoon dit hele geleuter afsluiten. dat van mijn pa heb ik al lang en breed aanvaard, nu nog hoofdstuk stiefmoeder en dan kan ik dit boek helemaal dichtklappen. dus rouwen doe ik wel, in de zin dat met mijn pa ook mijn stiefmoeder niet meer wil bestaan en deel uit wil maken van de hollandse kant van de fam. en ja, ik heb hier verdriet van gehad. heel veel zelfs. weet je Moolkeesje, mensen kunnen gerust over mij heen lopen, maar echt niet heen een weer!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.